Integrale Kind Centra: Interprofessionele Samenwerking voor de Ontwikkeling van Kinderen (IKC-IS-OK)
Dossier | RAAK.PRO04.040 |
---|---|
Status | Lopend |
Subsidie | € 679.686 |
Startdatum | 16 mei 2022 |
Einddatum | 15 oktober 2026 |
Regeling | RAAK-PRO |
Thema's |
|
In Nederland is een brede beweging ingezet van integrale kindcentra (IKC’s) voor inclusief onderwijs. Belangrijke doelen van deze kindcentra zijn het creëren van een doorlopende leerlijn, inclusie van alle kinderen ter bevordering van gelijke kansen en het creëren van een innovatief curriculum dat gericht is op de brede ontwikkeling van kinderen. Om deze doelen te bereiken is samenwerking tussen professionals uit onderwijs, opvang en jeugdzorg essentieel. Interprofessionele samenwerking tussen professionals uit verschillende sectoren in één sterke integrale voorziening is nieuw en blijkt allesbehalve vanzelfsprekend. Dit voor professionals nieuwe terrein is nog ‘in search of evidence’ (Morrison & Glenny, 2012). Tegelijkertijd zien we in de Nederlandse praktijk een groeiende groep van kindcentra die – met innovatieve aanpakken – (samen)werken aan een integraal aanbod voor leerlingen.
Na het exploratieve onderzoek naar de vormgeving van ikc’s is nu de tijd, in maatschappelijk en wetenschappelijk opzicht, rijp voor een effectonderzoek op staf- en kindniveau. De hoofdvraag luidt:
- Hoe geven professionals uit kinderopvang, basisonderwijs en externe professionals (jeugdzorg, welzijn, wijk) binnen het integrale kindcentrum vorm aan hun interprofessionele samenwerking en hoe ervaren ze het werken op hun locatie?
- Wat zijn de effecten van integrale kindcentra op de ontwikkeling van kinderen?
Contactinformatie
Hogeschool van Amsterdam
Ruben Fukkink, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Bisschop Möller Stichting
- Fachhochschule Potsdam
- Hanzehogeschool Groningen
- Hogeschool KPZ
- Queen Maud University College
- Radboud Universiteit
- Stichting Blosse onderwijs
- Stichting Conexus
- Stichting Het Kinderopvangfonds
- Universiteit Gent