Interprofessioneel samenwerken: competent in passend onderwijs
Dossier | KIEM.21V01.048 |
---|---|
Status | Afgerond |
Startdatum | 1 maart 2018 |
Einddatum | 11 november 2019 |
Regeling | KIEM 2016-2017 Topsectoren |
Thema's |
|
Kinderen met motorische beperkingen (bijv. door DCD, hersenbeschadiging of Spina Bifida) ervaren veel belemmeringen in schoolse participatie (schoolse taken), zoals schrijven, taal, rekenen, meespelen, zelfstandig aankleden, knippen, en gymmen. Zij kunnen moeilijker meedoen aan schoolse taken vanwege hun motorische onhandigheid, vaak gekoppeld aan gedragsproblematiek. Het rapport ‘Ketenafspraken zorg in en om school’ beveelt een integrale benadering en samenwerking aan tussen zorg en onderwijs om schoolse participatie van kinderen met een motorische beperking (en andere kinderen) te bevorderen. Het Partnering for Change model (P4C) wordt door deelnemers van de leergemeenschap Kind en Jeugd Zuyd gezien als een raamwerk dat kan helpen bij het vormgeven van de samenwerking tussen zorgprofessionals en leerkrachten. Over de toepasbaarheid van P4C in het Nederlandse onderwijs en de betekenis ervan voor de dagelijkse praktijk is nog weinig bekend. De basisschool de kleine Wereld zou een eerste verkenning willen doen met het P4C model om te bezien hoe hanteerbaar de aanpak is in de praktijk en welke meerwaarde het heeft voor verandering van competenties van zowel leerkrachten als ergotherapeuten en op de schoolse participatie van kinderen met en zonder beperkingen.
Contactinformatie
Marleen de Veen - Van der Laan, contactpersoon
Telefoon: 045-4006170
Consortiumpartners
bij aanvang project- CBS De kleine wereld
- Onderwijsstichting MOVARE
- Praktijk voor Kinder-ergotherapie Vaals
- Stichting INNOVO | Onderwijs op Maat