Kringloops(t)imulator
Dossier | PVG.DZ20.KS.001 |
---|---|
Status | Lopend |
Startdatum | 1 januari 2023 |
Einddatum | 30 juni 2025 |
Regeling | PVG Thematische calls 2020 |
Thema's |
|
De landbouw heeft te maken met grote duurzaamheidsopgaven. Om de transitie naar een duurzamere bedrijfsvoering in gang te zetten is het belangrijk om boeren handelingsperspectief te bieden. De effecten van maatregelen zijn echter sterk context-afhankelijk en de implementatie van kringlooplandbouw op het eigen bedrijf vergt de nodige kennis en inzicht. Hier is in essentie sprake van een leervraag: het verkrijgen van inzichten en ‘meer gevoel’ bij de relatie tussen het eigen handelen en de bijdrage daarvan aan zowel korte- als lange termijn doelen.
Voor dit soort leervragen biedt serious gaming een krachtige leer- en onderzoek interventie. Complexe modellen kunnen speelbaar worden gemaakt, waarbij de relatie tussen doelgericht handelen en de effecten daarvan inzichtelijk wordt. In een serious game kunnen (toekomstige) ondernemers veilig experimenteren met verschillende keuzes en daarop een terugkoppeling krijgen die hen leert welke keuzes het meest succesvol kunnen zijn, o.a. in relatie tot opbrengsten, ecosysteemdiensten en/of kringloop-KPI’s.
Voor een goede aansluiting bij de belevingswereld van agrariërs is het relevant om onderscheid te maken tussen sectoren. Daarom is gekozen voor twee aparte sporen met een verschillende aanvliegroute. Voor de tuin- en akkerbouw is dat een game die boeren en bedrijfsadviseurs ondersteunt om het gesprek aan te gaan over duurzaam bodembeheer en voor de melkveehouderij over een duurzame toekomst van het bedrijf. De consortiumpartijen werken gezamenlijk aan de ontwikkeling deze serious games, waarmee (toekomstige) agrarische ondernemers meer inzicht krijgen in kosten, resultaten en effecten van beschikbare handelingsperspectieven ten behoeve van de transitie naar kringlooplandbouw op het eigen bedrijf.
Het project levert nieuwe kennis op over de vertaling van beleidsdoelen t.a.v. kringlooplandbouw naar het bedrijfsniveau en de inzet van serious games ter ondersteuning van de beoogde transitie. De inzet van serious gaming betekent ook een vernieuwing voor het agrarisch onderwijs.
Contactinformatie
Aeres Hogeschool
Consortiumpartners
bij aanvang project- Agrarisch Opleidingscentrum Terra
- Agroplan B.V.
- Alfa Accountants en Adviseurs
- G. Staats Agrarische Diensten
- HAS green academy
- Hoeve Boveneind
- Hogeschool Inholland
- J.W.G. Klokman C.V.
- Land- en Tuinbouw Organisatie Noord (bij verkorting LTO Noord)
- Maatschap Bastiaansen-Knook
- Maatschap Broersma - v.d. Meer
- NHL Stenden Hogeschool
- Nutriënten Management Instituut NMI B.V.
- Stichting Aeres Groep
- Stichting Akkerweb
- Stille Maatschap A.H.A.M. van Schriek en M.E.M. van Schriek-Welling
- V.O.F. De Vries
- Van Hall Larenstein University of Applied Sciences
- Zone.college
Netwerkleden
- Deltaplan Agrarisch Waterbeheer
- Wageningen University & Research