Leren met de Stad Leiden 2022

DossierCDKM.OP.06.001
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2022
Einddatum6 juni 2023
RegelingCDKM 2021 Opschaling

‘Leren met de Stad’ (LmdS) is een unieke samenwerking tussen hogeschool, universiteit en gemeente Leiden. Het is de Leidse invulling van de City Deal Kennis Maken, waarin de partners sinds 2019 samenwerken aan een kennisinfrastructuur die actuele lokale maatschappelijke vraagstukken verwerkt in het onderwijs en onderzoek van de Leidse kennisinstellingen. LmdS valt onder Leiden Kennisstad (LKS), het samenwerkingsprogramma van gemeente Leiden en vier Leidse Kennisinstellingen, waarin de stad als rijke leeromgeving een focus is.
Inmiddels is LmdS een begrip in de stad. In deze aanvraag beschrijft Hogeschool Leiden haar instellingsbrede ambitie voor het leren met en van de stad en hoe ze die ambitie samen met de universiteit, gemeente en stadspartners wil implementeren. We geven aan hoe we LmdS willen opschalen en verder integreren in het onderwijs en onderzoek binnen de kennisinstellingen en de stad.
We doen dit via twee lijnen:

  1. een inhoudelijke: binnen LmdS opzetten van de ‘Leergemeenschap STAD’ om de kwaliteit en kwantiteit van het in co-creatie werken aan vraagstukken uit de stad te verhogen en een gemeenschappelijke thematische (onderzoeks- en uitvoerings-)agenda te formuleren
  2. een procesmatige: implementeren van de methodiek van LmdS in het onderwijs en onderzoek van de kennisinstellingen.

Voor het formuleren van de gemeenschappelijke onderzoeks- en uitvoeringsagenda sluiten we ons aan bij een centraal thema van Leiden Kennisstad: Health and Wellbeing. We hebben ons aangesloten bij het Leids Preventieakkoord en halen onderzoeksvragen op bij gemeente, stadspartners, bewoners en onze instellingen.
De implementatie van de methodiek van LmdS voeren we uit via het driefase model van Willen, Doen en Behouden (zie H.4) en binnen de Leergemeenschap STAD.
We combineren deze aanvraag met de bestaande LmdS-structuur om deze stappen te zetten. Dit is het moment om dat te doen, de CDKM maakt het ons mogelijk om duurzame borging van deze methodiek te bereiken.

Eindrapportage

Leren met de Stad (LmdS) is een unieke samenwerking tussen hogeschool, universiteit en
gemeente Leiden. Het is de Leidse invulling van de City Deal Kennis Maken, waarin de partners
sinds 2019 samenwerken aan een kennisinfrastructuur die actuele lokale maatschappelijke
vraagstukken verwerkt in het onderwijs en onderzoek van de Leidse kennisinstellingen. LmdS
valt onder Leiden Kennisstad (LKS), het samenwerkingsprogramma van gemeente Leiden en vier
Leidse kennisinstellingen, waarin de stad als rijke leeromgeving een focus is.
In de jaren voor 2022 heeft LmdS een sterke structuur en werkwijze opgebouwd, met een stevig
stedelijk netwerk voor uitwisseling van good practices én een fysieke locatie waar studenten,
docenten en onderzoekers samenwerken aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken
voor en met de stad.
Deze structuur en werkwijze zijn in 2022 gebruikt om leren met een maatschappelijke impact via
onderwijs in én met de stad te versterken via twee lijnen:
1. Realisatie van de Leergemeenschap STAD, het platform waar docenten, onderzoekers,
ambtenaren en stadpartners elkaar vinden om maatschappelijke vraagstukken te verwerken
in onderzoek en onderwijs voor de deelnemende kennisinstellingen. In deze inhoudelijke lijn
werken de deelnemers in co-creatie aan deze vraagstukken en formuleren zij een
gemeenschappelijke onderzoeks- en uitvoeringsagenda voor de stad Leiden.
2. Integratie van de methodiek van LmdS als model voor onderwijs en onderzoek binnen
hogeschool en universiteit.
LmdS is er in 2022 in geslaagd om de Leergemeenschap STAD vorm te geven en de methodiek
van LmdS aan opleidingen te verbinden via het driefase model van Willen (creëren van
draagvlak), Doen (onderwijsprogramma’s ontwikkelen) en Behouden (borging en eigenaarschap
van programma’s).
Tijdens het jaar heeft LmdS een implementatieplan plus financieringsmodel opgesteld om de
komende jaren door te ontwikkelen: van project naar programma, met een vaste plaats in de
structuur van de instellingen en eigenaarschap bij opleidingen en faculteiten.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project