LEVERAGE
Dossier | RAAK.PRO05.038 |
---|---|
Status | Lopend |
Subsidie | € 742.372 |
Startdatum | 1 november 2023 |
Einddatum | 6 januari 2028 |
Regeling | RAAK-PRO |
Thema's |
|
Stedelijke regio’s streven naar een duurzame mobiliteitstransitie. Deze ambitie staat echter op gespannen voet met het hoge autobezit- en autogebruik. De stormachtige introductie van lichte elektrische voertuigen, oftewel LEVs (denk aan e-scooters, e-steps, e-(cargo)bikes en micro-cars) lijkt een belangrijke ‘gamechanger’ te zijn. Deze LEVs zijn namelijk klein en efficiënt, zijn nagenoeg emissievrij, bieden mogelijkheden voor het verbeteren van het voor- en natransport van het openbaar vervoer (OV) en worden bovendien door hun gebruikers als prettig ervaren tijdens het reizen.
Tot op heden maken LEVs deze beloften echter onvoldoende waar. Bij de introductie, thans met name in de vorm van deelsystemen, komen diverse uitdagingen aan het licht zoals: 1) verrommeling en overlast door verkeerd gepareerde LEVs, 2) ongewenste substitutie van loop-, fiets- en OV-verplaatsingen en beperkte impact op autogebruik en 3) zorgen over de verkeersveiligheid en beleving, met name op de (al steeds drukker wordende) fietsinfrastructuur in Nederland. Deze problemen komen mede voort uit de snelle introductie waardoor gemeenten achter de feiten aanliepen en geen gericht beleid konden voeren. Langzaam komen we nu in een periode van stabilisatie en regulering maar een doorontwikkeling naar proactief LEV beleid is nodig om de potentie van LEVs voor de mobiliteitstransitie te ondersteunen.
Het LEVERAGE-consortium, bestaande uit sterke partners uit de triple helix, gaat daarom aan de slag met deze vraagstukken. De centrale onderzoeksvraag is:
Wat is de potentie van LEVs voor de mobiliteitstransitie en hoe kan deze optimaal worden benut door een betere integratie van LEVs in het mobiliteitssysteem en het mobiliteitsbeleid en door een effectieve governance van de samenwerking tussen publieke en private stakeholders?
Om deze vraag te beantwoorden heeft het consortium een ambitieuze en innovatieve onderzoeksopzet gedefinieerd waarin veel nadruk wordt gelegd op de disseminatie en exploitatie van kennis in de praktijk.
Contactinformatie
Breda University of Applied Sciences
Paul van de Coevering, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Arriva Personenvervoer Nederland B.V.
- Check Technologies B.V.
- Drop Mobility B.V.
- Eindhoven University of Technology (TU/E)
- Fleet Investment Company B.V.
- Gemeente Arnhem
- Gemeente Breda
- Gemeente Eindhoven
- Groene Metropoolregio Arnhem - Nijmegen
- HAN University of Applied Sciences
- Pon's Automobielhandel B.V.
- Provincie Noord-Brabant
- Stichting Cenex Nederland
- Stichting Connekt
- Stichting CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
- TIER Mobility Netherlands B.V.
- We-all-wheel B.V.
Netwerkleden
bij aanvang project- Goudappel B.V.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- POLIS
- Rijkswaterstaat
- Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid Swov