Lockdown in de instelling

DossierSIA.COV.01.008
StatusAfgerond
Startdatum1 mei 2021
Einddatum2 mei 2023
RegelingSIA COVID-19 call second wave
Thema's
  • Gezondheid & zorg
  • Sociale Studies
  • Onderwijs
  • Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs
  • Op weg naar veerkrachtige samenlevingen
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio

Voor alle cliënten en medewerkers van de verschillende instellingen geldt dat er veel spanning en onzekerheid heerste tijdens de eerste lockdown en dat dit afnam naarmate de COVID-19 uitbraak langer duurde. Het uitzetten van beleid en opzetten van communicatiekanalen en speciale crisisteams vergde tijd.
Ook werd duidelijk dat de maatregelen tijdens de eerste lockdown strikt gehandhaafd werden in alle instellingen en dat er tijdens de tweede lockdown ruimte was voor menselijkheid waardoor sommige maatregelen in sommige instellingen deels werden losgelaten, zoals bijvoorbeeld het afstand houden op de groepen en het toestaan van (meer) bezoek. De resultaten van het leefklimaatonderzoek laten zien dat er voor cliënten en medewerkers veel is veranderd tijdens corona in diverse instellingen, maar tegelijk lijkt de impact op het ervaren leefklimaat op basis van de bestaande vragenlijsten niet sterk veranderd. Het werkklimaat werd ook niet sterk anders ervaren in vergelijking met de tijd voor de pandemie. Voor alle instellingen geldt wel dat medewerkers aangeven dat de werkdruk is toegenomen tijdens de COVID-19 periode. Opvallend is dat teamfunctioneren tijdens de pandemie er toe deed. Een positief functionerend team functioneerde nog beter tijdens de pandemie en teams die meer negatief teamfunctioneren ervaarden, functioneerden meer negatief tijdens de pandemie. Er zijn een aantal aanbevelingen te doen op basis van het onderzoek. Zo zijn er cliënten die profiteerden van de relatieve rust en cliënten voor wie het juist moeilijk was dat het dagprogramma veranderde of wegviel. Het is aan te bevelen per cliënt goed na te gaan wat de draaglast en draagkracht is, ook in ‘gewone’ tijden. De COVID-19 periode gaf ruimte voor werken aan verbondenheid. Dat had een positief effect. Ook na de pandemie verdient dit aandacht. Verder is goed communiceren en transparantie vanuit de instelling belangrijk en is het voor medewerkers belangrijk dat ze ondersteuning en begrip ervaren vanuit het management. Tot slot is investeren in positief teamfunctioneren belangrijk. Daar profiteren cliënten extra van in buitengewone omstandigheden.

Eindrapportage

Voor alle cliënten en medewerkers van verschillende instellingen geldt dat er veel spanning en onzekerheid heerste tijdens de eerste lockdown en dat dit afnam naarmate de COVID-19 uitbraak langer duurde. Het uitzetten van beleid, communicatiekanalen en speciale crisisteams vergde tijd. Ook werd duidelijk dat de maatregelen tijdens de eerste lockdown strikt gehandhaafd werden en dat er tijdens de tweede lockdown ruimte was voor menselijkheid waardoor sommige maatregelen in sommige instellingen deels werden losgelaten, zoals het afstand houden op de groepen en het toestaan van (meer) bezoek. De resultaten van het leefklimaatonderzoek laten zien dat er voor cliënten en medewerkers veel is veranderd tijdens corona, maar tegelijk lijkt de impact op het ervaren leefklimaat op basis van de bestaande vragenlijsten niet sterk veranderd. Het werkklimaat werd ook niet sterk anders ervaren in vergelijking met de tijd voor de pandemie. Voor alle instellingen geldt wel dat medewerkers aangeven dat de werkdruk is toegenomen tijdens de COVID-19 periode. Opvallend is dat een positief functionerend team nog beter functioneerde tijdens de pandemie en teams met meer negatief teamfunctioneren juist minder positief. Er zijn een aantal aanbevelingen te doen op basis van het onderzoek. Zo zijn er cliënten die profiteerden van de relatieve rust en cliënten voor wie het juist moeilijk was dat het dagprogramma veranderde of wegviel. Het is aan te bevelen per cliënt goed na te gaan wat de draaglast en draagkracht is, ook in ‘gewone’ tijden. De COVID-19 periode gaf ruimte voor werken aan verbondenheid. Dat had een positief effect. Ook na de pandemie verdient dit aandacht. Verder is goed communiceren en transparantie vanuit de instelling belangrijk en is het voor medewerkers belangrijk dat ze ondersteuning en begrip ervaren vanuit het management. Tot slot is investeren in positief teamfunctioneren belangrijk. Daar profiteren cliënten extra van in buitengewone omstandigheden.

Contactinformatie

Hogeschool Leiden

Geke Klapwijk, contactpersoon
Telefoon: 06-11585693