Lockdown in de instelling
Dossier | SIA.COV.01.008 |
---|---|
Status | Afgerond |
Startdatum | 1 mei 2021 |
Einddatum | 2 mei 2023 |
Regeling | SIA COVID-19 call second wave |
Thema's |
|
Voor alle cliënten en medewerkers van de verschillende
instellingen geldt dat er veel spanning en onzekerheid
heerste tijdens de eerste lockdown en dat dit afnam
naarmate de COVID-19 uitbraak langer duurde. Het
uitzetten van beleid en opzetten van
communicatiekanalen en speciale crisisteams vergde tijd.
Ook werd duidelijk dat de maatregelen tijdens de eerste
lockdown strikt gehandhaafd werden in alle instellingen
en dat er tijdens de tweede lockdown ruimte was voor
menselijkheid waardoor sommige maatregelen in
sommige instellingen deels werden losgelaten, zoals
bijvoorbeeld het afstand houden op de groepen en het
toestaan van (meer) bezoek. De resultaten van het
leefklimaatonderzoek laten zien dat er voor cliënten en
medewerkers veel is veranderd tijdens corona in diverse
instellingen, maar tegelijk lijkt de impact op het ervaren
leefklimaat op basis van de bestaande vragenlijsten niet
sterk veranderd. Het werkklimaat werd ook niet sterk
anders ervaren in vergelijking met de tijd voor de
pandemie. Voor alle instellingen geldt wel dat
medewerkers aangeven dat de werkdruk is toegenomen
tijdens de COVID-19 periode. Opvallend is dat
teamfunctioneren tijdens de pandemie er toe deed. Een
positief functionerend team functioneerde nog beter
tijdens de pandemie en teams die meer negatief
teamfunctioneren ervaarden, functioneerden meer
negatief tijdens de pandemie. Er zijn een aantal
aanbevelingen te doen op basis van het onderzoek. Zo
zijn er cliënten die profiteerden van de relatieve rust en
cliënten voor wie het juist moeilijk was dat het
dagprogramma veranderde of wegviel. Het is aan te
bevelen per cliënt goed na te gaan wat de draaglast en
draagkracht is, ook in ‘gewone’ tijden. De COVID-19
periode gaf ruimte voor werken aan verbondenheid. Dat
had een positief effect. Ook na de pandemie verdient dit
aandacht. Verder is goed communiceren en transparantie
vanuit de instelling belangrijk en is het voor medewerkers
belangrijk dat ze ondersteuning en begrip ervaren vanuit
het management. Tot slot is investeren in positief
teamfunctioneren belangrijk. Daar profiteren cliënten
extra van in buitengewone omstandigheden.
Eindrapportage
Voor alle cliënten en medewerkers van verschillende instellingen geldt dat er veel spanning en onzekerheid heerste tijdens de eerste lockdown en dat dit afnam naarmate de COVID-19 uitbraak langer duurde. Het uitzetten van beleid, communicatiekanalen en speciale crisisteams vergde tijd. Ook werd duidelijk dat de maatregelen tijdens de eerste lockdown strikt gehandhaafd werden en dat er tijdens de tweede lockdown ruimte was voor menselijkheid waardoor sommige maatregelen in sommige instellingen deels werden losgelaten, zoals het afstand houden op de groepen en het toestaan van (meer) bezoek. De resultaten van het leefklimaatonderzoek laten zien dat er voor cliënten en medewerkers veel is veranderd tijdens corona, maar tegelijk lijkt de impact op het ervaren leefklimaat op basis van de bestaande vragenlijsten niet sterk veranderd. Het werkklimaat werd ook niet sterk anders ervaren in vergelijking met de tijd voor de pandemie. Voor alle instellingen geldt wel dat medewerkers aangeven dat de werkdruk is toegenomen tijdens de COVID-19 periode. Opvallend is dat een positief functionerend team nog beter functioneerde tijdens de pandemie en teams met meer negatief teamfunctioneren juist minder positief. Er zijn een aantal aanbevelingen te doen op basis van het onderzoek. Zo zijn er cliënten die profiteerden van de relatieve rust en cliënten voor wie het juist moeilijk was dat het dagprogramma veranderde of wegviel. Het is aan te bevelen per cliënt goed na te gaan wat de draaglast en draagkracht is, ook in ‘gewone’ tijden. De COVID-19 periode gaf ruimte voor werken aan verbondenheid. Dat had een positief effect. Ook na de pandemie verdient dit aandacht. Verder is goed communiceren en transparantie vanuit de instelling belangrijk en is het voor medewerkers belangrijk dat ze ondersteuning en begrip ervaren vanuit het management. Tot slot is investeren in positief teamfunctioneren belangrijk. Daar profiteren cliënten extra van in buitengewone omstandigheden.
Contactinformatie
Geke Klapwijk, contactpersoon
Telefoon: 06-11585693