Maritieme veiligheid - Minder scheepsongelukken door meer inzicht

Dossier2014-01-03PRO
StatusAfgerond
Startdatum1 juli 2015
Einddatum31 mei 2021
RegelingRAAK-PRO
Thema's
  • Logistiek en Transport
  • Onderwijs
  • Landbouw, Natuur en Milieu
  • Water

Aanleiding Aanleiding van dit RAAK-PRO project is het toenemend aantal scheepsongevallen in met name de zuidelijke Noordzeeregio. Vaarroutes en knooppunten worden steeds drukker en de risico's op aanvaringen nemen toe. Ook wordt de Noordzee steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt; denk aan windmolens, zandmotoren, kweek- en proefvelden, olie- en gaswinning en natuurgebieden. Daardoor wordt de open ruimte schaarser en worden scheepsroutes nog intensiever gebruikt. Met welke concrete oplossingen kan het aantal scheepsongevallen worden verlaagd?
Doelstelling
De doelstelling van dit project is te onderzoeken hoe de maritieme veiligheid in de Noordzee kan worden vergroot. Het projectteam ontwikkelt en realiseert innovatieve oplossingen voor het voorkomen van aanvaringen op de druk bevaren scheepsroutes in de Noordzee. Ze doen dit door praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Dit onderzoek is gericht op het vergroten en verdiepen van kennis en kunde ten aanzien van scheepsongevallen en de mogelijkheden om deze te voorkomen. Het zal onder meer gaan om oplossingen op het gebied van nieuwe protocollen, modellen, ontwikkelde inzichten en innovatieve producten.
In vier deelonderzoeken zal onderzoek worden gedaan naar;

  1. oorzaken van scheepsongevallen en calamiteitenbestrijding
  2. routetopologie en verkeersmanagement
  3. technische eigenschappen vervoerseenheid
  4. maritieme informatievoorzieningen en augmented reality.

Beoogde resultaten Het project zal een aantal concrete producten opleveren, zoals augmented-realityoplossingen en andere fysieke oplossingen die helpen ongevallen te voorkomen.
De in dit project ontwikkelde kennis wordt gebundeld en concrete resultaten, die de veiligheid daadwerkelijk kunnen verbeteren, worden verankerd in het onderwijs en in de trainingen aan zowel studenten als de beroepspraktijk.

Eindrapportage

Aanleiding van dit RAAK-PRO project is het toenemend aantal
scheepsongevallen in met name de zuidelijke Noordzeeregio.
Vaarroutes en knooppunten worden steeds drukker en de
risico's op aanvaringen en andere incidenten nemen toe. Ook wordt de
Noordzee
steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt. Daardoor wordt
de open ruimte schaarser en worden scheepsroutes nog
intensiever gebruikt.
De doelstelling van dit project is te onderzoeken hoe de
maritieme veiligheid in de Noordzee kan worden vergroot. Het
projectteam ontwikkelt en realiseert innovatieve oplossingen
voor het voorkomen van aanvaringen en andere incidenten op de druk
bevaren
scheepsroutes in de Noordzee door het uitvoeren van
onderzoek en het omzetten van de onderzoeksresultaten naar
oplossingen voor de werkpraktijk en het onderwijs. Dit onderzoek is
gericht op het vergroten en
verdiepen van kennis en kunde ten aanzien van
scheepsongevallen en de mogelijkheden om deze te
voorkomen.
De uitvoer van het project is praktisch opgedeeld in 3 speerpunten:
- Technisch aspecten mbt veiligheid en veiligheid verhogende
oplossingen mede door het benutten van virtual en augmented
reality oplossingen (in training en hulpmiddelen om bijv.
navigatie te verbeteren)
- Onderzoek naar de veiligheidsaspecten van autonoom varen;
de maritieme sector zal in de toekomst steeds meer autonome
systemen willen inzetten. Het beheersen van de veiligheid
zonder bemanning aan boord is een belangrijk onderzoekspunt
gebleken
- Simulaties en trainingsoplossingen ter bevordering van de
veiligheid en het voorkomen van veiligheidsrisico’s. In dit kader
is bijv. een brandsimulator ontwikkeld voor het trainen en
oefenen van brand-scenario’s aan boord van een schip.
Samengevat heeft de uitvoer van dit RAAK-PRO project over een
periode van iets meer dan 5 jaar tot nieuwe kennis en kunde voor zowel
de betrokken hogescholen, de studenten alsook de verbonden bedrijven
en bredere samenwerkingsverbanden met bijv. kennisinstituten als de
TU-Delft en Marin geleid. Doorwerking van de projectresultaten in het
onderwijs is gerealiseerd (onderwijsmodulen, beschikbaarheid
onderzoeksresultaten en trainingen) alsook de doorwerking naar de
werkpraktijk (simulaties, onderzoeken aan boord, trainingen) en het
onderzoeksveld (betrokken hogescholen en kennisinstellingen).