Meer bewegen, beter bij de les? Perspectief van (vak)leerkrachten en leerlingen in het primair onderwijs omtrent bewegen gedurende de schooldag
Dossier | KIEM.VRIJ.04.107 |
---|---|
Status | Afgerond |
Subsidie | € 19.582 |
Startdatum | 6 januari 2020 |
Einddatum | 6 augustus 2020 |
Regeling | KIEM 2019 KIEM-hbo Themavrij |
Thema's |
|
Sinds 2012 is het aantal te zware Amsterdamse kinderen tussen nul en achttien jaar met twaalf procent gedaald, maar nog altijd kampt bijna twintig procent van de minderjarigen met overgewicht. Omdat kinderen een groot deel van de dag op school doorbrengen, zou meer bewegen in en om school, een manier kunnen zijn om de gezondheid van alle kinderen op school te bevorderen. Vaker een actieve pauze om kinderen gedurende de schooldag meer in beweging te laten zijn en minder te laten zitten, lijkt een simpele aanpassing van het dagprogramma op school. Echter, groepsleerkrachten blijkt niet op regelmatige basis extra beweegmomenten te creëren, zoals een 'beweegbreak'. Vakleerkrachten bewegingsonderwijs brengen voornamelijk tijd door in de gymzaal gedurende de schooldag en kunnen daardoor nauwelijks een rol spelen in het creëren van meer beweegmomenten in de klas of op het schoolplein.
In deze KIEM-aanvraag wordt geïnventariseerd welke factoren van invloed zijn om meer bewegen tijdens de schooldag te integreren. Daarnaast worden de wensen en behoeften van leerlingen geïnventariseerd t.a.v. bewegen tijdens de schooldag.
Contactinformatie
Hogeschool van Amsterdam
Consortiumpartners
bij aanvang project- Amsterdam West Binnen de Ring stichting voor openbaar primair onderwijs
- DoeVrijdag Bewegend Leren
- Gemeente Amsterdam
- GGD Zaanstreek-Waterland
- van Gelder in Beweging
- Zaan Primair Openbaar Onderwijs