Methodologie Maakonderzoek

DossierHBOPD.2018.02.020
StatusAfgerond
Startdatum1 februari 2019
Einddatum22 december 2021
RegelingHbo-postdoc 2018-2022
Thema's
  • Kunst
  • Onderwijs
  • Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw
  • Creatieve industrie
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Onderwijs en talentontwikkeling

Doel van dit onderzoek is om te komen tot een methodologie maakonderzoek, die zowel bruikbaar is voor de creatieve praktijken als voor het maakonderwijs. Op HKU wordt vanuit vier onderzoeksgebieden gewerkt aan onderzoek voor, door of naar creatieve maakprocessen in combinatie met de rol van technologie, interdisciplinariteit, ondernemerschap en overdracht. De artistieke praktijk, het creatieve proces, het maken, werkt daarbij door op alle aspecten van het maakonderzoek. Om te komen tot een methodologie maakonderzoek is het nodig om samen te werken met de maakonderzoekers van de onderzoeksgebieden en met de makers uit de creatieve praktijk. Veel van de kennis die makers gebruiken is aan den lijve verbonden, en impliciet. Als we dit soort kennis effectief willen ontsluiten en gebruiken, hebben we een methodologie nodig die hierop inspeelt. Om op een natuurlijk wijze de slag te kunnen slaan tussen de maakpraktijken en het maakonderwijs is het wenselijk dat deze makers ook docent zijn, of tenminste werkzaam zijn voor de educatieve praktijk. In dit onderzoek wordt samengewerkt met makers-docenten van vier verschillende HKU Schools: HKU College, HKU Design, HKU Music & Technology en HKU Fine Art.
De vraag die in dit onderzoek centraal staat, is: Welke methodologie maakonderzoek kan worden afgeleid uit de staande praktijken van maakonderzoek, waarin onderzoek voor, door en naar maakprocessen wordt gedaan? De aanpak van dit onderzoek is ontwerpend van aard. Het onderzoek volgt een cyclisch proces, waarbij de ontwikkeling van een methodologie maakonderzoek de focus is. Er wordt gewerkt van klein naar groot, van lokaal naar interlokaal. Vanuit de onderzoeksgebieden en het onderwijs van HKU naar het landelijke kunstonderwijs en mogelijk daarbuiten. Met verwevenheid van onderzoek en onderwijs. Als opbrengst wordt naast het bijdragen aan een methodologie maakonderzoek, een bundeling van werkvormen, casuistiek en tools opgeleverd voor gebruik in het onderwijs.

Eindrapportage

Doel van het HKU postdoc onderzoek Methdologie Maakonderzoek door
Arja Veerman was om te komen tot een methodologie maakonderzoek,
die zowel bruikbaar is voor de creatieve praktijken als voor het
maakonderwijs.
Voor de aanpak van kennisverzameling en -ontwikkeling was een
samenwerking tussen makers en onderzoekers essentieel. Veel van de
kennis die makers gebruiken is impliciet en aan den lijve verbonden. Om
deze te ontsluiten en gebruiken, is een methodologie ontwikkeld: de
maakonderzoekscyclus. Deze cyclus is met diverse groepjes makers en
onderzoekers, vanuit verschillende vakgebieden, meermaals gebruikt en
getest. Het werken met de zogeheten makersdialogen is hierbij als
centraal onderzoekinstrument ingezet. Dit heeft geleid tot een bruikbare
verzameling, beschrijving en online publicatie van 180 makersmanieren
en maakonderzoeksmanieren voor en door makers en
maakonderzoekers. De resultaten en inzichten van het postdoc traject
zijn onder meer gedeeld in artikelen en presentaties.

Contactinformatie

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

Marjanne Paardekooper, contactpersoon
Telefoon: 030-209 15 09