Navable – Ondersteuning bij Buitennavigatie

DossierTOFF.HBO06.014
StatusAfgerond
Startdatum1 september 2019
Einddatum30 november 2020
RegelingTake-off hbo
Thema's
  • Bètatechniek
  • Personalised medicine: uitgaan van het individu
  • Smart, liveable cities
  • Creatieve industrie
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend

Navable is een digitaal navigatiehulpmiddel voor mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking, zowel zelfstandig als woonachtig bij een zorginstelling. Het biedt een unieke oplossing om de druk op begeleiders in deze zorg te verlagen en de zelfstandigheid van de drager te verhogen. Het gebruikt herinnering, geruststelling en contextuele begeleiding om navigatie toegankelijk te maken voor deze uitdagende doelgroep. De onderneming Navable Systems onderzoekt daarom in samenwerking met het lectoraat User-Centered Design hoe digitaal te ontwerpen voor verstandelijke beperkingen. Het doel is om iteratief en praktijkgericht te ontwikkelen en evalueren om een sterke basis te leggen voor verdere ontwikkeling.

Eindrapportage

Dit project is begonnen met insteek prototypeontwerp en academische onderbouwing van de implementatie hiervan vanuit ondernemer en lectoraat hand in hand op te bouwen. Het desbetreffende product daarin zijnde een wearable welke ondersteuning in digitale vorm kan bieden op bepaalde momenten om te assisteren in navigatie voor een persoon met een Verstandelijke Beperking (VB). Het initieel concept was om zeer direct praktisch aansturend cliënten van VB-zorginstellingen te begeleiden bij het buiten navigeren van locatie naar locatie.

Voor rekening van het lectoraat kwam daarin het grootste aandeel van het leggen van een theoretische basis voor het productvoorstel, iets wat uit vooronderzoek is gebleken als zeer belangrijk voor de commerciële levensvatbaarheid van een zorgapplicatie. De taak hierin was om te literatuuronderzoek en expertinterviews te verrichten, alsook een klein aandeel observaties naar de capaciteiten van de doelgroep op gebied van navigatie en omgevingsbesef, een effectieve manier van instrueren van deze doelgroep en de emotionele staat en definiëring van cliënten om lessen uit te trekken voor ontwerpvoorwaarden.

Door de pandemie zijn een aantal maanden van de geplande duur van het traject waarin praktijkevaluaties als belangrijk onderdeel gepland waren helaas niet meer uit te voeren. In plaats hiervan zijn bijvoorbeeld voor het onderzoeksgedeelte van het lectoraat minder interviews maar meer literatuur gebruikt en voor het evaluatiedeel meer aandacht besteed aan digitaal prototyping en uitwerking van de interactie naar de begeleider waar tot nog toe weinig aandacht voor is geweest, maar een toenemend belangrijk onderwerp is gebleken.

Tot aan maart 2020 is er veel samengewerkt met koninklijke Visio locaties Vries en Echten waar begeleiders, cliënten en trainers zijn geïnterviewd en waar onderzoeker en ondernemer aan diverse sessies met cliënten hebben deelgenomen. Echter was er na dit punt geen mogelijkheid meer om op locatie te werken na landelijke sluiting van zorginstellingen. Ook waren medewerkers van de zorginstelling niet langer in de gelegenheid tijd te spenderen binnen dit project door flink toegenomen werkdruk i.v.m. sterk veranderende maatregelen en ontregeling van dagelijkse routines en alle resulterende stress in hun respectievelijke clientgroepen.

Onderstaande uitkomsten draaien om een aanbeveling om oplossingsrichting bij te sturen in de richting van een aangepast interactiemodel op basis van herkenningspunten in plaats van punt-tot-punt navigatie, grotere nadruk op gebruik van bestaande techniek als manier van up-front kostenbesparing mogelijk gemaakt door een sterk evoluerende markt en een toegenomen focus op begeleiders door het verschuiven van faciliteren van navigatie van systeem naar hen en het ondervinden van een communicatie barrière op digitaal vlak bij een toch minder digitaal vaardige groep.

Spijtig is dat de belangrijke praktijkevaluaties door omstandigheden niet hebben kunnen plaatsvinden. Echter zijn er toch significante nieuwe inzichten en onderbouwing gekomen vanuit het onderzoeksgedeelte voor gebruik in verdere werving van partners en heeft het evaluatiegedeelte een stuk technische haalbaarheid weten uit te kaarten en een basis weten te leggen met prototypes voor UX evaluaties met begeleiders alsook een beter visueel plaatje weten te creëren voor communicatie naar zorg en commerciële partners in eventuele vervolgstappen.

Contactinformatie

Netwerkleden

  • Navable Systems