Nu begrijp ik je (en doe ik mee)!

DossierRAAK.PUB08.011
StatusLopend
Startdatum15 november 2021
Einddatum14 november 2023
RegelingRAAK-publiek
Thema's
  • Gezondheidszorg
  • Sociale Studies
  • Gezondheid & Zorg - Leefstijl en leefomgeving
  • Gezondheid & Zorg - Toegang tot zorg
  • Op weg naar veerkrachtige samenlevingen
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio

In de samenleving wordt dagelijks schriftelijk en digitaal gecommuniceerd met burgers om ze te informeren, te betrekken en aan te zetten tot participatie. Helaas heeft ten minste 18 % van alle Nederlanders moeite met het begrijpen van alledaags taalgebruik en nog meer met de taal gebruikt door de overheid, publieke sector en hulpverlening. Moeilijk taalgebruik en een afstandelijke toon hebben een uitsluitende werking en vergroten de kloof tussen professionals en burgers: cliënten begrijpen hun eigen zorgplan niet, huurcontracten worden verkeerd geïnterpreteerd, financiële voordelen worden misgelopen. Burgers haken af, voelen zich niet verbonden en ervaren problemen omdat ze de ingewikkelde samenleving niet kunnen bijbenen.
Professionals in verschillende sectoren vinden het problematisch dat veel mensen waarmee zij samenwerken hen niet begrijpen of zich niet fijn bejegend voelen. Hun taalboodschappen sluiten onvoldoende aan en zetten niet aan tot adequaat handelen waardoor professionals niet bereiken wat ze willen bereiken met burgers en deze laatsten voordelen mislopen en zelfs, nadelen ondervinden. Taalboodschappen dienen zo geformuleerd dat burgers deze begrijpen, zich verbonden voelen en zelfstandig tot handelen kunnen komen, zonder dat dit leidt tot aanvullende hulpvragen of negatieve emoties. Dit leidt tot de centrale onderzoeksvraag:
Op welke wijze kunnen professionals begrijpelijke taal in schriftelijke en digitale communicatie met burgers hanteren en duurzaam inzetten binnen verschillende maatschappelijke domeinen ?
Drie hogescholen onderzoeken via een participatief actieonderzoek in 3 werkpakketten met professionals én burgers in de publieke sector, zorg,- en welzijnsorganisaties hoe professionals taalboodschappen kunnen versterken in begrijpelijke taal die (1) acceptabel is voor burgers, (2) professionals en burgers verbindt om gezamenlijk tot betekenis te komen en (3) burgers versterkt in eigen regie en kracht waardoor zij handelingsopties zien. Het project ‘Nu begrijp ik je! (en doe ik mee)’
wil bijdragen aan een inclusieve samenleving doordat professionals begrijpelijke taal hanteren met burgers in verschillende contexten.

Eindrapportage

Het project is officieel gestart in november 2021, voorafgaand is er een METC aanvraag ingediend bij
METC-Z. Het project werd beoordeeld als niet WMO-plichtig, een datamanagementplan werd opgesteld en
een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen betrokken hogescholen.
Binnen de kick-off bijeenkomst leerden alle betrokken partijen elkaar kennen en werd de participatiematrix
ingevuld. Het doel en projectaanpak werk gepresenteerd, gevolgd door interactie.
Er heeft voorafgaand aan ieder werkpakket een stuurgroepbijeenkomst plaatsgevonden waarin het
projectplan en aanpak werd voorgesteld. De aanpak werd goedgekeurd en suggesties gedaan door de
stuurgroep.
Iedere twee weken was er projectoverleg met de projectleiders per regio en context.
Iedere acht weken was er projectteamoverleg met alle betrokken onderzoekers. Tijdens deze bijeenkomsten
werden er inhoudelijke discussies gevoerd over interviewguides, analysemethodes en beschrijving van
resultaten.
Daarnaast hebben we twee projectdagen georganiseerd waarop de aanpak van de werkpakketten en de
rapportage van resultaten besproken werden.
Per werkpakket en per context werd er een eindrapportage geschreven die uitgewisseld werden met de
klankbordgroep aan de hand van een online meeting:
• De beoogde resultaten in werkpakket 1 zijn behaald: per context is er een rapport geschreven
met de belangrijkste bevindingen ondersteund met citaten van de deelnemers. De rapporten per
context zijn vervolgens naast elkaar gelegd waaruit een pakket van eisen voorkomt waarin zowel
context overstijgende aspecten in opgenomen zijn als context specifieke aspecten. Daarnaast
zijn er ook persona`s ontwikkeld. Echter over de inzet van persona`s is men in de verschillende
contexten wisselend positief: `we willen voorkomen dat de persona`s leiden tot karikaturen van
mensen, noch leidt tot stigma`s. Er dient zorgvuldig omgegaan te worden met
persona`s.`(onderzoeker Almere). Binnen de context van Koraal werd enthousiaster gereageerd
op de inzet van persona`s, echter zien ze dit als voorbeeld van hoe per cliënt van Koraal zijn
eigen `communicatiepaspoort` ingevuld kan worden naar aanleiding van de opgestelde
persona`s (zie voorbeeld persona hieronder)
• Ook zijn de resultaten van Werkpakket 2: ontwikkelen van begrijpelijke taalproducten en de
leidraad begrijpelijk leefplan en de schrijfwijzer begrijpelijke brief behaald, in werkpakket 3
werd een krachtenveldanalyse en implementatieplan beschreven per context.
• Voor de context van Koraal werd er tevens een kennisclip ontwikkeld waarin de toepassing van
de leidraad Begrijpelijk Leefplan wordt toegelicht.
Het project werd op meerdere plaatsen gedeeld met een groter publiek zowel nationaal als internationaal
op congressen (o.a. het Comet congres in Ierland juni 2023, Social work congres in Antwerpen, september

Contactinformatie

Zuyd Hogeschool

Ruth Dalemans, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project