Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek voor het speciaal onderwijs
| Dossier | RAAK.PUB16.024 |
|---|---|
| Status | Initieel |
| Startdatum | 1 februari 2026 |
| Einddatum | 31 januari 2028 |
| Regeling | RAAK-publiek |
| Thema's |
|
In het speciaal onderwijs hebben kinderen vaak complexe ontwikkelingsprofielen. Motorische problematiek komt vaak voor in samenhang met leerproblemen, emotionele kwetsbaarheid of sociale belemmeringen. Deze leerlingen profiteren aantoonbaar van extra ondersteuning op het gebied van motoriek en bewegen: het draagt bij aan zelfregulatie, gezondheid, participatie en welbevinden. Toch ontbreekt een gedeelde werkwijze om effectief op deze behoeften in te spelen.
De bestaande Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek (OBM), ontwikkeld voor het regulier onderwijs, biedt een effectieve en interdisciplinaire werkwijze voor onderwijs- en zorgprofessionals die werken met kinderen met een motorische achterstand. De OBM is echter niet geheel passend in het speciaal onderwijs. Leerlingen in het speciaal onderwijs doorlopen bijvoorbeeld vaak niet-lineaire, onvoorspelbare ontwikkelpaden. Ook kan een cognitieve beperking de leerling in de weg zitten bij het begrijpen van de uitvoering van een de motorische test. Dit project richt zich daarom op het (door)ontwikkelen van een praktijkgerichte en duurzame ondersteuningsroute voor bewegen en motoriek in het speciaal onderwijs. Centraal staat de praktijkvraag: “Hoe kunnen we, gebaseerd op de reguliere OBM-aanpak, een praktijkgerichte evidence-informed OBM-aanpak vormgeven (“OBM speciaal onderwijs”) die samenwerking tussen onderwijs-, zorg-, en sportprofessionals, ouders én leerlingen mogelijk maakt in de begeleiding van leerlingen in het speciaal (voortgezet) onderwijs met motorische ondersteuningsbehoeften?”.
Het project volgt een participatieve onderzoeksaanpak, waarin gezamenlijk met betrokkenen wordt gewerkt aan een gedragen en bruikbare werkwijze die bijdraagt aan de motorische ontwikkeling en het welzijn van leerlingen in cluster 3-4 onderwijs.
Contactinformatie
Hogeschool van Amsterdam
Marcel Kloosterman, contactpersoon
Consortiumpartners
bij aanvang project- Gemeente Amsterdam
- Hogeschool Inholland
- Hogeschool Utrecht
- Kenniscentrum Sport & Bewegen
- Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO)
- Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie
- PMC Kind en Motoriek B.V.
- Stichting Kolom, Stichting voor Speciaal en Regulier Onderwijs
- Stichting Orion
- Stichting S&B
- Stichting Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen
- Stichting Sportservice Amsterdam