Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek voor het speciaal onderwijs

DossierRAAK.PUB16.024
StatusInitieel
Startdatum1 februari 2026
Einddatum31 januari 2028
RegelingRAAK-publiek
Thema's
  • Gezondheid en Welzijn
  • Onderwijs en talentontwikkeling
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio
  • Life Sciences & Health
  • Onderwijs

In het speciaal onderwijs hebben kinderen vaak complexe ontwikkelingsprofielen. Motorische problematiek komt vaak voor in samenhang met leerproblemen, emotionele kwetsbaarheid of sociale belemmeringen. Deze leerlingen profiteren aantoonbaar van extra ondersteuning op het gebied van motoriek en bewegen: het draagt bij aan zelfregulatie, gezondheid, participatie en welbevinden. Toch ontbreekt een gedeelde werkwijze om effectief op deze behoeften in te spelen.
De bestaande Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek (OBM), ontwikkeld voor het regulier onderwijs, biedt een effectieve en interdisciplinaire werkwijze voor onderwijs- en zorgprofessionals die werken met kinderen met een motorische achterstand. De OBM is echter niet geheel passend in het speciaal onderwijs. Leerlingen in het speciaal onderwijs doorlopen bijvoorbeeld vaak niet-lineaire, onvoorspelbare ontwikkelpaden. Ook kan een cognitieve beperking de leerling in de weg zitten bij het begrijpen van de uitvoering van een de motorische test. Dit project richt zich daarom op het (door)ontwikkelen van een praktijkgerichte en duurzame ondersteuningsroute voor bewegen en motoriek in het speciaal onderwijs. Centraal staat de praktijkvraag: “Hoe kunnen we, gebaseerd op de reguliere OBM-aanpak, een praktijkgerichte evidence-informed OBM-aanpak vormgeven (“OBM speciaal onderwijs”) die samenwerking tussen onderwijs-, zorg-, en sportprofessionals, ouders én leerlingen mogelijk maakt in de begeleiding van leerlingen in het speciaal (voortgezet) onderwijs met motorische ondersteuningsbehoeften?”.
Het project volgt een participatieve onderzoeksaanpak, waarin gezamenlijk met betrokkenen wordt gewerkt aan een gedragen en bruikbare werkwijze die bijdraagt aan de motorische ontwikkeling en het welzijn van leerlingen in cluster 3-4 onderwijs.

Contactinformatie

Hogeschool van Amsterdam

Marcel Kloosterman, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project