Ontwerpen met Fundament: De ontwikkeling van een theorie-gedreven strategiekeuzetool voor gefundeerd creatief ontwerpen voor gezond gedrag

DossierKIEM.CRE01.040
StatusAfgerond
Startdatum1 december 2017
Einddatum11 november 2019
RegelingKIEM 2016-2017 Topsectoren
Thema's
  • Creatieve industrie
  • Kunst en de creatieve industrie

Het ontwerpen van diensten voor gezond gedrag is een steeds belangrijker taak voor de creatieve industrie. Echter, het ontbreekt de sector aan kennis en gereedschappen om vanuit wetenschappelijke theorie en bewijs gefundeerd te kiezen voor een interventiestrategie die past bij de context, de doelgroep en het doelgedrag. Bestaande tools en methoden missen een stevige (gedrags)theoretische onderbouwing of zijn te complex voor de ontwerppraktijk. Door de zeer recente ontwikkeling van nieuwe, bruikbare classificaties van gedragsveranderende technieken en onderliggende theoretische werkingsmechanismen is de ontwikkeling van een evidence-based strategiekeuze-tool nu mogelijk. Dit project wil deze nieuwe inzichten dan ook koppelen aan een bestaand product voor theorie-gedreven ontwerpen voor gedragsverandering: het gedragsmodel Persuasive by Design en de daarop gebaseerde Gedragslenzentoolkit. Hiermee levert dit project alle nodige input en randvoorwaarden voor een nieuwe, bruikbare tool die de bestaande lacune tussen doelgroeponderzoek en conceptontwikkeling opvult en de creatieve industrie in staat stelt kansrijkere gedragsveranderende interventies producten, diensten en communicatie-uitingen te ontwikkelen.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Panton B.V.
  • True Blue Creative Healthcare Communications