Order-to-cash optimalisatie voor mkb. Van overleven naar groei.

DossierRAAK.MKB12.028
StatusAfgerond
Startdatum1 november 2020
Einddatum3 juli 2023
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Economie
  • Logistiek
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Waardecreatie door verantwoorde toegang tot en gebruik van big data
  • Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling
  • Logistiek
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek

Het Order-to-Cash (O2C) proces is cruciaal voor elke onderneming. Dit is het proces vanaf de ontvangst van een order tot aan uiteindelijke betaling. Mkb’ers kennen vele inefficiënties in hun O2C-processen. Als gevolg zijn verwerkingskosten van orders en facturen hoog en bovendien wordt geld laat ontvangen wat een negatieve impact op de liquiditeitspositie heeft. De praktijkvraag is:
Hoe kunnen mkb’ers hun O2C-processen verbeteren om de liquiditeitspositie te versterken?
Vanuit onderzoeksliteratuur zijn er onvoldoende handvatten voor mkb’ers om dit te veranderen. Het doel van het project is daarom om O2C-processen in kaart te brengen, te meten en monitoren, en te verbeteren, om de liquiditeitspositie te versterken voor het mkb. De centrale onderzoeksvraag is:
Hoe kunnen O2C-processen in kaart gebracht, gemeten, verbeterd en gemonitord worden?
Het Lectoraat Supply Chain Finance bouwt hiermee voort op kennis opgedaan uit RAAK-publieksprijswinnend project ‘Ketenfinanciering voor mkb’. Er wordt met 9 mkb’ers gestart in het onderzoeksnetwerk, dit aantal wordt uitgebreid tijdens het project. Kennispartners zijn Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Politecnico di Milano. Daarnaast is de Supply Chain Finance Community aangesloten om te zorgen voor grootschalige nationale en internationale valorisatie.
De belangrijkste onderzoeksmethoden in het project zijn case studies en een survey. De belangrijkste resultaten waar wij op mikken zijn:
• Bedrijfsspecifieke tools om O2C-processen in detail in kaart te brengen en te verbeteren;
• Inzicht in de mogelijkheden van vernieuwende informatietechnologieën voor O2C-procesoptimalisatie;
• Oplevering van een survey die tevens dient als generieke tool voor mkb’ers, om na invulling direct een algemeen overzicht te krijgen van het eigen proces;
• Twee wetenschappelijke artikelen, minimaal tien vakpublicaties, en teaching cases om resultaten breed te delen, zowel voor onderwijs, wetenschappelijk publiek en bedrijven.

Eindrapportage

Met het project hebben we door middel van case studies, een survey en focusgroep veel data binnengehaald, die tot goed gefundeerde bedrijfsspecifieke maar ook algemene inzichten heeft geleid. Er zijn 8 uitgebreide bedrijfsspecifieke cases gedaan, waar door intensief onderzoek samen met de 8 betrokken bedrijven, bedrijfsspecifieke adviezen en modellen uit gekomen zijn. Daarnaast zijn nog 18 case studies in minder detail gedaan, die bijv. voor wetenschappelijke papers ingezet zijn. Met behulp van cross-case analyses, een focusgroep en de survey (respons: 146) zijn de bedrijfsspecifieke inzichten vertaald naar adviezen die voor een bredere populatie aan bedrijven bruikbaar zijn. Dit type bedrijfsoverstijgende inzichten heeft vorm gekregen met behulp van verschillende middelen, waarvan de belangrijkste twee zijn:
1) een bedrijfstool om zelf de stappen in het Order-to-Cash (O2C) proces te meten. Op basis van de metingen wordt automatisch een verbeterpotentieel geschetst en kunnen bedrijven zich benchmarken;
2) Een white paper met concrete adviezen voor mkb om het O2C-proces in kaart te brengen, te meten en verbeteropties te ontdekken.

Er is ook onderzoek gedaan naar de markt van fintech bedrijven die oplossingen bieden aan andere bedrijven om het O2C-proces te verbeteren. In het project zijn 5 congrespapers, 1 journal artikel, 9 bedrijfsgerichte artikelen/white papers opgeleverd. Verder zijn 3 podcasts en 3 video’s gemaakt en zijn presentaties en masterclasses gegeven met een groot bereik onder bedrijfsprofessionals (via presentaties georganiseerd door SCF Community en/of Windesheim), onderwijsprofessionals (Inchainge Educator Connect 2021 en 2022) en wetenschappelijke professionals (IPSERA 2021 en 2022, EUROMA 2021 en 2022, Vervoerslogistieke Werkdagen 2022). De onderzoeksresultaten zijn daarnaast gedeeld in gastcolleges bij 6 verschillende kennisinstellingen, er is nieuwe lesstof ontwikkeld en er zijn afstudeerders en docenten betrokken geweest van vele verschillende opleidingen en kennisinstellingen (zie details in sectie 7).

Contactinformatie

Windesheim

Michiel Steeman, contactpersoon
Telefoon: 06-31960781

Consortiumpartners

bij aanvang project