Port state control ondrezoek: "Naar minder aanhoudingen Nederlandse schepen"

Dossier2014-01-28M
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2015
Einddatum30 april 2017
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Logistiek en Transport
  • Logistiek

Minder aanhoudingen Nederlandse Schepen Aanleiding De wereldwijde scheepvaart is gehouden aan internationale regels en normen die door de International Maritime Organisation (IMO) ontwikkeld zijn. De Port State Control controleert de naleving van de regels – in Nederland uitgevoerd door publieke professionals van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Schepen die niet voldoen aan de regels, worden aan de ketting gelegd. Sinds 2012 worden er significant meer schepen aangehouden die onder Nederlandse vlag varen. Een ongewenste situatie, omdat de internationale reputatie – en daarmee de concurrentiepositie – van de Nederlandse scheepvaart op het spel staat. Dit RAAK-project heeft tot doel om de ‘regulatory compliance’ te vergroten en het aantal aanhoudingen van Nederlandse schepen terug te dringen.
Doelstelling In dit project willen maritieme mkb-bedrijven en het lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken (NHL Hogeschool) kennis over IMO-regelgeving ontwikkelen, delen en implementeren. Daarmee moeten mkb-bedrijven beter in staat zijn om regelgeving na te leven en moet het aantal aanhoudingen van Nederlandse schepen verminderen. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe kunnen wij de beschikbaarheid, begrijpbaarheid en toegankelijkheid van actuele ‘Port State Control’-eisen en regelgeving zodanig vormgeven dat het aantal Nederlandse schepen dat wordt aangehouden afneemt? Onderdeel van het project is onderzoek naar de reden van het hoge aantal aanhoudingen en de achterliggende oorzaak ervan. Vervolgens moet praktijkgericht onderzoek leiden tot complete inrichting van de tool waarin alle aspecten van de controlepraktijk worden meegenomen en waarmee reders tot hogere compliance kunnen komen.
Beoogde resultaten Ter beantwoording van deze onderzoeksvraag wordt een toolset ontwikkeld waarmee de mkb-reders en kapiteins de beschikking krijgen over state of the art informatie. Met informatie over de meest actuele regelgeving kunnen zij hun schepen beter controleren op ‘port state control’-aspecten.
Uiteindelijk is het belangrijkste meetbare resultaat een daling op termijn in het aantal aanhoudingen van Nederlandse-vlaggenstaatschepen.
De tool zal tot een hogere kenniscirculatie leiden tussen de reders, de maritieme hogescholen en de betrokken overige partijen en (internationale) instellingen.

Eindrapportage

Aanleiding voor dit Raak-MKB project is het gegeven dat er steeds meer scheepsaanhoudingen in met name EU-landen plaatsvinden van schepen die onder Nederlandse vlag varen. Schepen worden door Port State Control gecontroleerd, waarbij er wordt gekeken of ze voldoen aan de internationale wet- en regelgeving. Port State Control wordt in Nederland uitgevoerd door professionals van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De uitvoering van dit project heeft tot doel het onderzoeken, ontwikkelen, toetsen, implementeren en delen van kennis voor en tussen Maritieme MKB bedrijven en het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken, verbonden aan de NHL Hogeschool Leeuwarden, gericht op het vergroten van ”regulatory compliance” door het terugdringen van het aantal aanhoudingen van Nederlandse schepen.
Het onderzoek dat wordt uitgevoerd door studenten van de 4 Nederlandse hogere zeevaartscholen (NHL, HZ, HvA, RMU) onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken, richt zich op de volgende centrale onderzoeksvraag:
Hoe kunnen wij de beschikbaarheid, begrijpbaarheid en toegankelijkheid van actuele Port State Control eisen en regelgeving zodanig vormgegeven dat het aantal Nederlandse Schepen dat wordt aangehouden afneemt?
Op basis van de in het project uitgevoerde onderzoeksactiviteiten en de hiermee gerealiseerde kennisontwikkeling is besloten een handige app (Store naam is PSC Checklist) te ontwikkelen en te laten maken die op schipniveau het mogelijk maakt een aanstaande PSC-controle zo goed mogelijk voor te bereiden. Aan de hand van een checklist van veel voorkomende controlepunten kan alvast door het personeel aan boord zelf een ronde worden gemaakt om te kijken wat de status is van het schip op die betreffende punten. De checklist bevat niet alleen vragen maar ook foto's van correcte situaties (zodat de werkelijkheid hiermee kan worden vergeleken). Bij het constateren van ‘verbeterpunten’ kan die werknemer een foto maken (van de daadwerkelijk aangetroffen situatie) en aanvinken dat dit controlepunt slecht scoort. Aan het einde van de eigen inspectieronde kan eenvoudig een inspectie-PDF met daarin de score en foto’s van dat moment worden opgeslagen en desgewenst gedeeld met de (wal)collega’s. Op deze manier ontstaat ook een archief waarbij de Plan/Do/Check/Act cyclus (Deming) kan zorgen voor een geborgde continue verbetering aan boord en daarmee een bijdrage kan leveren aan de prestaties van NL-vlag schepen tijdens Port State controles. Door de PDCA wordt de tool van het schip ook steeds scheepsspecifieker. (Toelichting: het gaat immers niet alleen om fouten te rapporteren, maar ook te weten/leren hoe het wel moet).

Contactinformatie

NHL Stenden Hogeschool

Edwin Elferink, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project