PRAUTOCOL

DossierRAAK.MKB06.011
StatusAfgerond
Startdatum1 september 2017
Einddatum9 december 2020
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Bètatechniek
  • Logistiek
  • Agri & Food
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Smart, liveable cities
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen

De autonome auto staat sterk in de belangstelling en de ontwikkelingen gaan hard. Ontwikkelaars beloven ontspannen vervoer, zelfs voor gehandicapten en ouderen. Echter, zonder certificering, geen autonome auto.
Industrie en overheden zien de noodzaak van certificering, om autonome technologie goed te kunnen invoeren. De kennis over certificeren is nog onvoldoende en daarnaast ziet de auto-industrie op dit moment kennisontwikkeling op dit gebied nog niet als haar primaire taak. De focus ligt veel meer op de introductie van de (ongecertificeerde) technologie. Het MKB in dit projectvoorstel onderkent dit en ziet ook dat juist op het gebied van certificering kansen ontstaan voor het MKB. Het MKB kan in de luwte van de industrie en overheden, kennis over certificeren en testprotocollen ontwikkelen en toepassen. Hoewel het MKB veel kennis heeft over certificeren, is deze kennis nog niet toegespitst genoeg op het gebied van autonoom rijden.
PRAUTOCOL focust zich hierop, via de volgende vraagstelling:
“Welke kansen en obstakels brengen de nieuwste ontwikkelingen rond testprotocollen en certificering van zelfsturende auto’s met zich mee voor het MKB en hoe kunnen de kennis en faciliteiten gekoppeld worden aan maatschappelijke en innovatieve wensen in de nabije toekomst“
De aanvragers zijn realistisch als het gaat om de te behalen resultaten. Concreet betekent dit dat PRAUTOCOL
een eerste goede en gedegen aanzet gaat geven voor de genoemde certificering en opbouw van testfaciliteiten in een tweetal use-cases. Aan de hand van deze use-cases:
1. Use-case op niveau 3 automatisering: certificering voor autonoom rijden op provinciale wegen en grote stedelijke ‘inprikkers/invalswegen’, en 2. Use-case op niveau 4 automatisering: certificering voor automatisch valet-parking worden kennis en (test)tools/faciliteiten ontwikkeld, die het MKB kan gebruiken in dienstverlening richting de auto-industrie. Daarnaast is ook nadrukkelijk de business case voor MKB-ers onderdeel van PRAUTOCOL. Er wordt daarom gezocht naar concrete product-markt combinaties.

Eindrapportage

Op weg naar volledig zelfrijdende auto’s zien we dat er in de laatste generaties voertuigen steeds meer nieuwe automatiserings- en ondersteuningsfuncties worden geïntroduceerd. Hierbij valt te denken aan automatische cruise controls, rijbaanherkenning, waarschuwingen voor objecten in de dode hoek en meer. Al deze nieuwe functies zijn toevoegingen aan het voertuig waarmee niet iedere bestuurder bekend is. Als het bij de bestuurder wel bekend is dat de auto dit soort functies heeft, worden ze dan wel goed begrepen? Op weg naar volledig autonoom moeten we ons ook afvragen hoe een auto zich gaat gedragen. Dit levert een aantal vragen op. Met Prautocol kijken we wat deze veranderingen betekenen voor de vaardigheden van de bestuurder, de toelating van de auto en de bijbehorende toetsingsmethoden.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Ivo Schrijer, contactpersoon

Netwerkleden