RAW: RobotAuto en Wegenverkeerswet, modellering van de Wegenverkeerswet (WV'94) voor de RobotAuto

DossierKIEM.HTS.03.001
StatusAfgerond
Startdatum1 mei 2018
Einddatum30 juni 2019
RegelingKIEM 2018 KIEM-hbo High Tech Systemen & Materialen
Thema's
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)

De robotauto komt eraan. De ontwikkelingen zijn in volle gang en vergen naast ontwikkeling van de auto’s ook voorbereidingen op het gebied van infrastructuur en wetgeving. Eén van de uitdagingen betreft de vraag hoe robotauto’s de Nederlandse wet- en regelgeving (verkeerswet) kunnen ‘kennen’ en toepassen. De op machine learning gebaseerde auto-software is namelijk een ‘black box’: er is geen expliciete, transparante koppeling tussen de software en de wet- en regelgeving (die bestaat uit wetstekst, jurisprudentie en verdere interpretaties daarvan). Het is dus niet vast te stellen of en hoe een robotauto de verkeersregels kent, en bijvoorbeeld wanneer die tot op zekere hoogte overtreden mogen worden om de verkeersveiligheid te waarborgen (overschrijden doorgetrokken witte streep, overschrijden maximum snelheid). Dit heeft o.a. directe consequenties voor de certificering van robotauto’s: wanneer kunnen we zeggen dat ze een rijbewijs verdienen? Tevens moet men, bijv. na een ongeval, om juridische én veiligheidsredenen, aan een auto kunnen vragen: “waarom heb je dat zo gedaan”?
Het door software checken en uitvoeren van wet- en regelgeving is niet nieuw (denk aan overheidsinstellingen als de Belastingdienst, UWV, SVB), maar de koppeling tussen verkeerswet en robotauto’s, en de ontwikkeling van ‘wetsmodellen die leesbaar/bruikbaar zijn voor robotauto-software’, is nog nagenoeg onbetreden gebied. Het ontwikkelen van de relevante kennis is niet alleen van belang voor de overheid, maar ook voor het groeiend aantal bedrijven dat zich met robotauto’s (en infrastructuur) bezig houdt. Bestaande technieken kunnen wel als uitgangspunt dienen: wetsmodellen die door robotauto’s begrepen kunnen worden. Dit projectvoorstel betreft proefneming met het opstellen van een basaal wetsmodel van een gedeelte van de verkeerswet en het middels simulaties onderzoeken van het softwarematig gebruik daarvan in enkele eenvoudige scenario’s. Partners zijn PNA, een voortrekker is op het gebied van wetsmodellering, TASS, dat software voor verkeerssimulaties ontwikkelt, en het Leibniz instituut voor Rechtsinformatica.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Consortiumpartners

bij aanvang project