Route naar een implementatieplan voor ‘de stad als rijke leeromgeving’ in Amsterdam

DossierCDKM.OP.06.002
StatusAfgerond
Startdatum1 november 2021
Einddatum13 februari 2023
RegelingCDKM 2021 Opschaling

De regeling City Deal Kennis Maken stelt financiering beschikbaar om op instellingsniveau een implementatieplan (inclusief financieringsmodel) te ontwikkelen voor een instellingsbrede aanpak voor grootschalige en duurzame verbinding met maatschappelijke opgaven van steden en het verankeren van die aanpak in het curriculum. Deze financiering kan de VU ondersteunen in het realiseren van haar missie. Het betrekken van studenten en onderzoekers bij het adresseren van maatschappelijke opgaven vormt een centraal thema in de VU Strategie 2020-2025. Met het project A Broader Mind geeft de VU concreet invulling aan deze instellingsbrede ambitie, onder meer via Community service learning (CSL). In samenwerking met eerdere CDKM financiering zijn pilots uitgevoerd met CSL. Deze pilots, waarin we als VU en HvA samenwerkten, hebben laten zien dat studenten samen kunnen werken aan het adresseren van complexe maatschappelijke vraagstukken uit de stad. De resultaten van studentenonderzoek de studenten onderzoeken zijn breder gedeeld via het platform ‘openresearch.amsterdam’ (https://openresearch.amsterdam/). De pilots hebben echter ook laten zien dat opschaling complex zal zijn en dat er nog veel vragen onbeantwoord zijn. In dit projectvoorstel beschrijven we hoe we komen tot een implementatieplan. Door focusgroepen met medewerkers van de verschillende consortiumpartners te houden leren we van elkaar en verkrijgen we inzicht krijgen in de verschillen, belangen, cultuur, systemen, ambities en bestaande infrastructuren van alle consortiumpartners. Naast deze externe inventarisatie houden we ook meetings met medewerkers binnen de VU en met studenten, met als doel gezamenlijk een interne structuur voor grootschalige opschaling te ontwikkelen (ook financieel). Vervolgens gaan we in creatieve ontwerpsessies met gemende groepen van medewerkers van alle consortiumpartners een concept implementatieplan co-creëren waarbij de input van de focusgroepen wordt meegenomen. De uiteindelijke input wordt met de klankbordgroep (bestaande uit vertegenwoordigers van alle consortiumpartners) samengevoegd en besproken om te komen tot een implementatieplan inclusief financieringsmodel.

Eindrapportage

De regeling City Deal Kennis Maken heeft financiering beschikbaar gesteld om op instellingsniveau een
implementatieplan te ontwikkelen (inclusief financieringsmodel) voor een instellingsbrede aanpak voor
grootschalige en duurzame verbinding met maatschappelijke opgaven van steden en het verankeren van die
aanpak in het curriculum. Deze financiering heeft de VU ondersteund in het realiseren van haar missie en
gaf inzichten die ons hebben geholpen om te komen tot een implementatieplan voor de opschaling. Hiervoor
hebben we interviews gehouden met medewerkers van de verschillende consortiumpartners (de gemeente,
de Openbare Bibliotheek (OBA) en VoorUit, maar ook maatschappelijk partners die betrokken zijn bij de
kennisallianties), waardoor de verschillende belangen, systemen, ambities, culturen en bestaande
infrastructuren van alle consortiumpartners zichtbaar(der) zijn geworden. Naast deze externe inventarisatie
hebben we parallel daaraan een interne verkenning gedaan door middel van focusgroepen met
verschillende soorten medewerkers (docenten, onderzoekers, beleidsmedewerkers) en studenten binnen de
VU om ook hun ervaringen, verwachtingen en onderliggende belangen bij maatschappelijk betrokken
onderwijs in beeld te brengen. Hieruit zijn een aantal belangrijke bevindingen naar voren gekomen. Om
gezamenlijk een interne structuur voor grootschalige opschaling te ontwikkelen (ook financieel), gaan we
intern voor docenten een support-structuur opzetten om hen te ondersteunen, zodat zij hun activiteiten
kunnen uitbouwen (d.m.v. in-kind ondersteuning via student-assistenten, het uitbreiden van de bestaande
CSL-toolbox voor docenten, het organiseren van inspiratiesessies, workshops, etc). Daarnaast zal
maatschappelijk betrokken onderwijs een integraal onderdeel worden van de BKO en SKO. We gaan
leerlijnen ontwikkelen (scaffolding) voor bachelor- en masteropleidingen, zodat studenten goed voorbereid
worden en eindtermen en leerdoelen van onderwijsprogramma’s zullen herzien worden. Tot slot dienen
curricula en culturen tussen de verschillende kennisinstellingen (nog) beter op elkaar afgestemd te worden.
De resultaten zijn tussendoor steeds voorgelegd aan de stuurgroep. Na elke feedback ronde is de
gezamenlijk visie weer verder aangepast. Dit vormt het startpunt van de nieuwe aanvraag (2022).

Contactinformatie

Vrije Universiteit Amsterdam (VU)

Marjolein Zweekhorst, contactpersoon
Telefoon: 020-5987033

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Gemeente Amsterdam
  • Hogeschool van Amsterdam
  • Openbare Bibliotheek Amsterdam
  • Stichting Studenten voor Samenleving