Samen aan het werk in de wijk

DossierKIEM.K21.01.015
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2022
Einddatum1 september 2023
RegelingKIEM 2021
Thema's
  • Sociale Studies
  • Economie
  • Gezondheid & Zorg - Leefstijl en leefomgeving
  • Gezondheid & Zorg - Toegang tot zorg
  • Gezondheid & Zorg - Mensen met chronische ziekten
  • Gezondheid en Welzijn
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio

Vanuit de Participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle mensen die kunnen werken maar daarbij wel ondersteuning nodig hebben. Van gemeenten wordt verwacht dat zij deze groeiende doelgroep ondersteuning biedt zodat zij aan de slag gaan. Een grote en diverse groep mensen blijkt echter niet mee te kunnen doen op de Nederlandse arbeidsmarkt. Beleid en uitvoering vanuit de huidige Participatiewet lijken onvoldoende mogelijkheden te creëren om deze uitkeringsgerechtigden op passende en duurzame wijze naar werk te begeleiden en werkomgevingen blijken nog te weinig inclusief voor mensen die niet aan het beeld van de ‘norm-medewerker’ voldoen. Om het potentieel van meer mensen tot hun recht te laten komen, is een andere aanpak nodig.
Steeds meer gemeenten zien als belangrijke aangrijpingspunten voor het vergroten van kansen voor arbeidsparticipatie van hun inwoners: (1) een integrale benadering van ondersteuning van inwoners en (2) wijkgericht werken. Integraal en wijkgericht werken brengt zowel nieuwe samenwerkingspartners (waaronder lokale sociaal ondernemers) als nieuwe (publiek-private) samenwerkingsvragen met zich mee. Deze context vormt de aanleiding van het project ‘Samen aan het werk in de wijk’.
De resultaten die we met dit project beogen zijn:
o Programma van eisen voor een lerende samenwerking tussen sociaal ondernemers; wijkbewoners; de gebiedspartners waaronder sociale wijkteam en wijkmanager, die tot doel heeft kansen voor arbeidsparticipatie in en vanuit de wijk te vergroten.
o Een wijkleernetwerk dat samenwerkt aan praktijkverbetering; onderwijsvernieuwing en onderzoek wat betreft het vergroten van kansen voor (arbeids)participatie vanuit de wijk.
o Dit leernetwerk kan basis vormen voor een Living Lab waarin wijkondernemingen; wijkbewoners, gemeente en hogeschool structureel samenwerken.
o Op middellange termijn draagt dit project bij aan betere ondersteuning van wijkbewoners in het verkrijgen en behouden van waardevol en passend werk.
o Voorgenoemde resultaten kunnen leiden tot de ontwikkeling van een nieuwe onderzoeksaanvraag.

Eindrapportage

Centrale vraag in dit project was: ‘Hoe kunnen publieke professionals, ondernemers en andere belanghebbenden vanuit de wijk samen leren en samen werken aan het vergroten van kansen voor wijkbewoners op duurzaam betaald werk?’ Op basis van analyse van gesprekken met wijkprofessionals, wijkmanagers, sociale wijkondernemers en inwoners is zicht gekregen op (1) behoeften en belangen in de wijk als het gaat om samenwerken om kansen op arbeidsparticipatie te vergroten, (2) verschillen en overeenkomsten in behoeften en belangen en (3) aanknopingspunten om het samen werken aan dit vraagstuk te versterken. Deze inzichten zijn gepubliceerd in een vakblad.
Vanuit de gedeelde behoefte om concreet met elkaar aan de slag te gaan, is in samenwerking de vraag opgepakt hoe kansen op waardevol werk voor jongvolwassenen uit de Geitenkamp vergroot kunnen worden. Dit is op participatieve wijze verkent samen met jongvolwassenen, (wijk)professionals en (wijk)ondernemers. De werksessies nodigden uit tot nieuwe samenwerkingen en maakten duidelijk hoe belangrijk het is om hierin samen te werken met jongvolwassenen om wie het gaat. Het vergroten van kansen op waardevol werk is een langdurig proces, en vraagt commitment van instanties, professionals, managers, ondernemers en jongvolwassenen. Belangrijk hierin is: (1) Erkenning dat in een wijk verschillende personen en organisaties betrokken zijn met belangen, behoeften en dromen. Dat wat voor belanghebbenden van (gedeelde) waarde is vormt de basis van samenwerken; (2) Evenwaardig samenwerken; (3) Door met elkaar praktisch aan de slag te gaan leer je al doende elkaar en mogelijkheden en behoeften in de wijk kennen. Dit vraagt reflectie op wat gebeurt en op wat er nodig is; (4) Eigenaarschap en (strategisch) actorschap vanuit de wijk in verbinding met stedelijke programmering.
Betrokken wijkprofessionals en wijkondernemers hebben uitgesproken dat ‘Samen aan het werk in de wijk’ voortgezet wordt in een lerend (wijk)netwerk, waarvan praktische projecten, uitwisseling en het gezamenlijk belang de kern vormen.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Lineke van Hal, contactpersoon
Telefoon: 06-46809296

Consortiumpartners

bij aanvang project