Schoon Schip

StatusLopend
Startdatum1 juni 2021
Einddatum31 mei 2023
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • KIA 1 - Energietransitie en Duurzaamheid
  • B├Ętatechniek
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • Energietransitie
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • VH 6: Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • VH 8: Energie en energievoorziening
  • VH 4: Slimme technologie en materialen

De verplichting in de Binnenvaart om haar emissies te reduceren leidt tot grote uitdagingen in de sector, omdat nieuwe technologie in bestaande schepen tot problemen leidt en vaak een te grote investering vraagt.
VIV, de branchevereniging van inbouw-, reparatie- en revisiebedrijven, heeft zich uitgesproken voor het gebruik van hernieuwbare methanol. Het ontbreekt de bedrijven echter aan kennis en vaardigheid over de conversie van een bestaande dieselmotor naar hernieuwbare methanol.

De methanol industrie, verenigd in het Methanol Institute, zet zich in voor het gebruik van methanol in de scheepvaart. In de Zeevaart is al ervaring opgedaan met hernieuwbare methanol, maar de schaal en technologie verschilt met die in onze Binnenvaart.

VIV en het Methanol Institute hebben de HAN benaderd met de vraag om de kennis en vaardigheid in gebruik van hernieuwbare methanol in scheepsmotoren te vergroten.

De HAN beantwoordt deze marktvraag in 4 werkpakketten waar het draait om de retrofit conversie van een bestaande binnenvaartaandrijving, op een praktisch toepasbare manier. Ze maakt hier een vertaalslag van de wetenschap en kennis bij grote zeevaartmotoren, naar het binnenvaart-MKB. Dit gebeurt door te onderzoeken binnen welke kaders, en met welke indicatoren tijdens het afstellen van een onderzoeksmotor, een optimale methanol dual-fuel motor opgezet kan worden.

Het hoofddoel is het verhogen van de kennis en vaardigheid over dual-fuel motoren op Hernieuwbare Methanol in de reparatie- en revisiesector.
Het Schoon Schip project combineert de opgedane kennis met kennis uit de academische wereld, en de motorervaring van alle partners, om tot een betrouwbare toepassing van methanol in de binnenvaart te komen.

Het gaat er om tot een werkende praktijkoplossing te komen voor het gebruik van hernieuwbare methanol in de bestaande vloot van 12.000 binnenvaartschepen.

Contactinformatie

HAN University of Applied Sciences

Menno Merts, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Bredenoord B.V.
  • Diesel-Buchli B.V.
  • Dieselservice Emmeloord B.V.
  • FinCo Fuel Nederland B.V.
  • GUTTS B.V.
  • Holland Diesel Maassluis B.V.
  • Marant Motortechniek
  • Methanol Institute
  • Motorenfabriek De Sutter B.V.
  • Technische Universiteit Eindhoven
  • Universiteit Gent
  • VIV
  • Vivochem B.V.
  • Yanmar Europe B.V.