Social Natives & Nieuws: Naar een toekomstbestendige nieuws- en informatievoorziening.

DossierRAAK.PRO06.023
StatusLopend
Subsidie€ 748.998
Startdatum1 november 2025
Einddatum31 oktober 2029
RegelingRAAK-PRO
Thema's
  • Kunst en de creatieve industrie
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio
  • Creatieve industrie
  • Economie

Nieuwsorganisaties hebben moeite onderdeel uit te maken van het digitale informatienetwerk van jongere generaties. Dit is problematisch aangezien de journalistiek een maatschappelijke taak heeft om burgers van informatie te voorzien waardoor ze actief en betrokken kunnen meedoen aan de samenleving.
De traditionele offline informatievoorziening verdwijnt naar de achtergrond. Jongeren hebben wel behoefte aan nieuws en waarderen onafhankelijke en pluriforme informatiebronnen, maar vinden die (vooral) online en in sociale netwerken. De journalistiek heeft moeite zich online te wortelen en jongeren aan zich te binden, haar toekomstige plaats in de informatievoorziening komt daarmee onder druk te staan. Om haar maatschappelijke functie online naar zich toe te trekken, zal de journalistiek moeten innoveren. Waar sommige nieuwsorganisaties daarin al stappen zetten, zijn anderen zoekende. Initiatieven hebben uiteenlopende vormen en boeken zeer wisselende resultaten. Het is nog onvoldoende duidelijk waar de sleutel tot toepasbare innovatie ligt. Dit project gaat krachten bundelen, gericht op het opbouwen van een duurzame verbinding tussen jongere burgers en een toekomstbestendige journalistiek. Om die verbinding te kunnen bewerkstelligen brengen we eerst in kaart wat jongeren verstaan onder maatschappelijke betrokkenheid en nieuws, en welke nieuwsbehoefte die betrokkenheid kan voeden. Parallel daaraan onderzoeken we wat de belemmeringen zijn voor journalistieke organisaties om in te spelen op een nieuwe generatie nieuwsgebruikers. Deze inzichten gebruiken we vervolgens om via een inclusieve ontwerpgerichte aanpak met journalisten, onderzoekers en jongeren te onderzoeken welke handelingsperspectieven voor journalistieke organisaties nodig zijn om te innoveren op drie niveaus: de journalist als individu, de journalistieke redactie en de journalistieke organisatie.
Het consortium omvat 12 praktijkpartners (publiek en privaat) op landelijk, regionaal en lokaal niveau; het jongerenperspectief wordt vertegenwoordigd door Stichting #UseTheNews; de journalistieke lectoraten Zwolle en Utrecht en de leerstoel Journalistiek aan Rijksuniversiteit Groningen brengen hun sociaalwetenschappelijk en ontwerpgericht onderzoeksexpertise in.

Contactinformatie

Windesheim

Winnefred Wijnker, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • AVROTROS
  • C.Tru B.V.
  • NPO
  • Omroepvereniging BNNVARA
  • Stichting #UseTheNews Nederland
  • Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen
  • Stichting Omroep Gelderland
  • Stichting Omroeporganisatie Groningen
  • Stichting Open Rotterdam
  • Stichting Regionale Publieke Omroep
  • Stichting RTV NH
  • Stichting RTV Oost
  • Windesheim

Netwerkleden

bij aanvang project
  • Rijksuniversiteit Groningen