Society Based Learning voor alle Bachelor studenten van de WUR

DossierCDKM.OP.06.017
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2022
Einddatum12 april 2023
RegelingCDKM 2021 Opschaling
Thema's
  • Landbouw, water en voedsel
  • Energietransitie & duurzaamheid
  • Gezondheid & zorg

De WUR en de gemeente Wageningen hebben afgelopen jaren intensief ervaring opgebouwd in het verbinden van maatschappelijke vraagstukken aan het WUR-onderwijs. Deze CDKM-aanpak heeft geleid tot meer dan 200 studentenprojecten in de afgelopen 2 jaar in Wageningen. In deze studentenprojecten is er onder andere samengewerkt met de bblthk (de openbare bibliotheek), Thuis (een impactorganisatie), en Regio Foodvalley (een regionale netwerkorganisatie). In het CDKM 2022 project heeft de WUR met bovengenoemde partners en de gemeente Wageningen onderzocht hoe de WUR de samenwerking met partners kan opschalen.
In het eerste half jaar van 2022 zijn meerdere rondetafelgesprekken gevoerd met de partners en met WUR
medewerkers om ervaringen, mogelijkheden en huidige en toekomstige uitdagingen in kaart te brengen. Uit deze gesprekken is gebleken dat er de behoefte en bereidheid is om in een meer doorgaand proces studenten in te zetten op maatschappelijke opgaven. Er is behoefte aan minder ad-hoc en meer structurele samenwerking om zodoende piekbelasting te voorkomen en resultaten aan elkaar te verbinden.
De ambitie die we aan de start van het CDKM 2022 project hebben gesteld, om iedere Bachelor student regionaal te laten werken aan een maatschappelijk vraagstuk, blijkt niet haalbaar te zijn. De studenten aantallen zijn te groot voor de regio.
Het resultaat van het CDKM 2022 project is dat Thuis, de bblthk, Regio Foodvalley, de gemeente Wageningen, inwoners en de WUR hebben besloten om samen te gaan bouwen aan een dynamisch leerecosysteem tussen stad en universiteit. Rondom het kernthema “Wijken van de Toekomst” gaan bovengenoemde partners gezamenlijk maatschappelijke vragen van burgers, burgerinitiatieven,
maatschappelijke partners en bedrijven ophalen, clusteren en analyseren. We koppelen dit aan onderwijs en onderzoek en geven de samenwerking vorm om tot gedragen en duurzame oplossingen te komen. Elke betrokken partij heeft eigen expertises en ervaringen die van nut zijn voor deze samenwerking in de leeromgeving.

Eindrapportage

De WUR en de gemeente Wageningen hebben afgelopen jaren intensief ervaring opgebouwd in het
verbinden van maatschappelijke vraagstukken aan het WUR-onderwijs. Deze CDKM-aanpak heeft geleid tot
meer dan 200 studentenprojecten in de afgelopen 2 jaar in Wageningen. In deze studentenprojecten is er
onder andere samengewerkt met de bblthk (de openbare bibliotheek), Thuis (een impactorganisatie), en
Regio Foodvalley (een regionale netwerkorganisatie). In het CDKM 2022 project heeft de WUR met
bovengenoemde partners en de gemeente Wageningen onderzocht hoe de WUR de samenwerking met
partners kan opschalen.
In het eerste half jaar van 2022 zijn meerdere rondetafelgesprekken gevoerd met de partners en met WUR
medewerkers om ervaringen, mogelijkheden en huidige en toekomstige uitdagingen in kaart te brengen. Uit
deze gesprekken is gebleken dat er de behoefte en bereidheid is om in een meer doorgaand proces
studenten in te zetten op maatschappelijke opgaven. Er is behoefte aan minder ad-hoc en meer structurele
samenwerking om zodoende piekbelasting te voorkomen en resultaten aan elkaar te verbinden.
De ambitie die we aan de start van het CDKM 2022 project hebben gesteld, om iedere Bachelor student
regionaal te laten werken aan een maatschappelijk vraagstuk, blijkt niet haalbaar te zijn. De studenten
aantallen zijn te groot voor de regio.
Het resultaat van het CDKM 2022 project is dat Thuis, de bblthk, Regio Foodvalley, de gemeente
Wageningen, inwoners en de WUR hebben besloten om samen te gaan bouwen aan een dynamisch leerecosysteem tussen stad en universiteit. Rondom het kernthema “Wijken van de Toekomst” gaan
bovengenoemde partners gezamenlijk maatschappelijke vragen van burgers, burgerinitiatieven,
maatschappelijke partners en bedrijven ophalen, clusteren en analyseren. We koppelen dit aan onderwijs
en onderzoek en geven de samenwerking vorm om tot gedragen en duurzame oplossingen te komen. Elke
betrokken partij heeft eigen expertises en ervaringen die van nut zijn voor deze samenwerking in de
leeromgeving.

Contactinformatie

Wageningen University & Research

Hanna Eppink, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Gemeente Wageningen
  • Regio Food Valley
  • Stichting Openbare Bibliotheek Wageningen
  • Stichting Thuis Wageningen