SOROCOVA: Sociale Robotica ter ondersteuning van COVID-19 LeerAchterstanden

DossierSIA.COV.01.006
StatusAfgerond
Startdatum1 juni 2021
Einddatum21 maart 2024
RegelingSIA COVID-19 call second wave
Thema's
  • Sleuteltechnologieën
  • Maatschappelijk verdienvermogen
  • Gezondheid & zorg
  • Bètatechniek
  • Gezondheidszorg
  • Onderwijs
  • Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs
  • Sport en Bewegen
  • Personalised medicine: uitgaan van het individu
  • Life Sciences & Health
  • Gezondheid en Welzijn
  • Onderwijs en talentontwikkeling
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen

De COVID-19 maatregelen hebben een grote impact op hoe kinderen wereldwijd onderwijs krijgen. Ook Nederlandse kinderen hebben de overstap moeten maken in de eerste lockdown van fysiek naar digitaal onderwijs en vanwege de huidige, tweede lockdown verloopt het onderwijs en de interactie tussen leerkrachten en leerlingen weer vooral via beeldschermen. Het doel van deze aanvraag is het gericht voortbouwen op een al bestaande toepassing door het (door)ontwikkelen van sociale robotica als een leermiddel ter ondersteuning van leerkrachten en leerlingen in de bovenbouw, namelijk groep 6, 7 en 8, van het basisonderwijs om inzicht te vergroten in opgebouwde leerachterstanden door COVID-19 maatregelen in het rekenonderwijs bij leerlingen. Naast het verkrijgen van inzichten zal de sociale robotica en de bijbehorende rekenmodules ook ingezet worden om de leerkrachten te ondersteunen in het bieden van rekenonderwijs op een motiverende manier aan leerlingen. Het brede consortium, bestaande uit basisscholen, lerarenopleiding, robotica bedrijf, gemeenten, hogescholen en universiteiten, maakt het mogelijk om al gedurende het project een iteratieve cyclus te doorlopen zodat aanpassingen aan de sociale robot gedurende de looptijd van het project gedaan kunnen worden. Met deze aanpak kunnen de uitkomsten na afloop van het project zonder al te veel extra investeringstijd geïntegreerd worden in de al beschikbare infrastructuur van basisscholen voor de inzet van sociale robotica in het leerproces.

Eindrapportage

De COVID-19 maatregelen hadden een grote impact op hoe kinderen wereldwijd
onderwijs kregen. Ook Nederlandse kinderen hebben tijdens de eerste lockdown de
overstap moeten maken van fysiek naar digitaal onderwijs. Ook in de tweede lockdown
verliep de interactie tussen leerkrachten en leerlingen weer vooral via beeldschermen.
Het doel van deze aanvraag was - gericht voortbouwend op een al bestaande
toepassing - het (door)ontwikkelen van sociale robotica als een leermiddel ter
ondersteuning van leerkrachten en leerlingen in de bovenbouw van het
rekenbasisonderwijs, namelijk groep 6, 7 en 8. Op deze manier wordt inzicht verkregen
in door COVID-19 veroorzaakte leerachterstanden in het rekenonderwijs bij leerlingen.
Naast het verkrijgen van de inzichten door inzet van sociale robotica met de
bijbehorende rekenmodules, is er gekeken hoe de leerkrachten te ondersteunen op een
motiverende manier aanbieden van rekenonderwijs aan leerlingen. Het brede
consortium, bestaande uit basisscholen, een lerarenopleiding, gemeenten, een robotica
bedrijf en hogescholen en universiteiten, maakte het mogelijk om via twee iteratieve cycli
sociale robotica in te zetten en tussentijds aanpassingen aan de sociale robot gedaan
zodat deze nog beter aansluit bij de wensen van de leraren en de leerlingen gedurende
de looptijd van het project. Er is onderzocht of de uitkomsten na afloop van het project
mogelijk al te integreren zijn in de al beschikbare infrastructuur van basisscholen voor de
inzet van sociale robotica in het leerproces van het rekenonderwijs op de basisschool. Er
is gebleken dat schoolbestuurders hier redelijk positief tegenover staan, maar dat ICTbeheerders en docenten training en ondersteuning nodig hebben en ook verwachten,
zodat ze de robot autonomer in kunnen zetten bij de leerlingen.

Contactinformatie

Hogeschool van Amsterdam

Somaya Ben Allouch, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Vrije Universiteit Amsterdam (VU)

Netwerkleden