STARSHIP: Stakeholders Together Achieving Remotely-operated Ships Handled In Ports

DossierRAAK.PRO06.054
StatusInitieel
Subsidie€ 744.632
Startdatum1 januari 2026
Einddatum31 juli 2029
RegelingRAAK-PRO
Thema's
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Logistiek
  • Bètatechniek

In de maritieme sector dreigt een tekort aan maritieme officieren en zeelieden. Minder jongeren kiezen voor een baan als zeevarende en de opgeleide zeevarende kiezen steeds sneller voor een baan aan de wal. De sector zet daarom in op concepten en technologie waarmee schepen met minder bemanning autonoom en begeleid vanuit shore control centres kunnen varen. Het veilig afhandelen van onbemande autonome of op afstand bestuurde schepen vraagt om aanpassingen van meerdere partijen in het haven-ecosysteem: roeiers, loodsen, sleepboten, overslagterminals, bunkeraars en havenautoriteiten. Het doel van dit project is om inzicht te krijgen in de aanpassingen die nodig zijn in processen en competenties van personeel op het schip en in de haven en uit te werken hoe de onderlinge afhankelijkheden tussen deze partijen kunnen worden gemanaged om tot succesvolle invoering van autonome schepen te komen.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden

bij aanvang project
  • BIMCO - Int. association of shipowners, charterers, shipbrokers & agents
  • Fraunhofer Center for Maritime Logistics and Services (CML)
  • Havenbedrijf Amsterdam N.V.
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Norwegian Coastal Authority (Kystverket)
  • Norwegian Forum for Autonomous Ships (NFAS)
  • Norwegian Union of Marine Engineers
  • Stichting Maritiem Research Instituut Nederland
  • Stichting Nederland Maritiem Land