The place to be together: Hoe de cultuur- en retailsector samen de bezoekersbeleving en leefbaarheid van stedelijke kernen kunnen verhogen

DossierKIEM.K20.01.176
StatusLopend
Startdatum15 juni 2021
Einddatum15 maart 2022
RegelingKIEM 2020
Thema's
  • KIA 6 - Maatschappelijk Verdienvermogen
  • KIA 1 - Energietransitie en Duurzaamheid
  • KIA 4 - Veiligheid
  • Economie
  • Kunst
  • Sociale Studies
  • Op weg naar veerkrachtige samenlevingen
  • Smart, liveable cities
  • Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw
  • Creatieve industrie
  • 9: Kunst en creatieve industrie
  • 10: Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • 5: De gebouwde omgeving: duurzaam en leefbaar

De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn talrijk. Doorgaans gaat de meeste aandacht uit naar de economische duurzaamheid van individuele ondernemingen die strijden om hun voortbestaan. Echter, de kracht die ontstaat bij het co-creëren van positieve en relevante belevingen met consumenten kan bijdragen aan het behouden en vergroten van de aantrekkelijkheid van stedelijke kernen. In dit project onderzoeken we wat er nodig is voor stakeholders uit de retail- en de cultuursector om in co-creatie de grote veranderingen en uitdagingen het hoofd te bieden. We doen dit door gezamenlijke waarden te benoemen en uit te werken in praktische toolkit voor de cultuur- en retailsector.

We brengen met specifieke casussen het speelveld in kaart middels een stakeholderinventarisatie, uitgebreide mapping en drie design thinking sessies. We inventariseren relevante methodieken, tools en financieringsmodellen om de co-creatie vorm te geven en bestendig te maken. Ter validatie wordt een workshop en een focusgroep georganiseerd waarbij het netwerk van de praktijkpartners direct wordt ingezet. Actieve communicatie en validatie leidt tot de vorming van een consortium die de aanvraag voor een meerjarig project mogelijk maakt.

De deliverables van het project zijn:
• Rapport en vakpublicatie over de overeenkomsten, verschillen en mogelijkheden voor cultuurorganisaties en retailondernemingen ten aanzien van de functie voor consumenten.
• Visualisatie van stakeholders, hun belangen en positie in stedelijke kernen voor drie groottes van steden ten behoeve van het faciliteren van samenwerking.
• Visualisatie van waardenetwerken met inzicht in de waarden, belangen en positie en toegevoegde waarde in het netwerk voor casus Osdorpplein Amsterdam waar verdere lessen voor vraagarticulatie getrokken kan worden.
• Toolkit cultuur/retail: methodieken en tools voor co-creatie van cultuur en retail.
• Rapport en vakpublicatie over financieringsmodellen
• Twee blogs op website DNWS
• Consortiumopbouw voor meerjarig projectaanvraag.

Contactinformatie

Hogeschool van Amsterdam

Tamara Witschge, contactpersoon

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • Hogeschool Rotterdam - Rotterdam University of Applied Sciences||College van Bestuur
  • iXin
  • Stichting Platform De Nieuwe Winkelstraat