TOekomstbestendig Mkb in de Transitie naar Emissieloos Transport (TOMTET)
Dossier | RAAK.MKB22.020 |
---|---|
Status | Initieel |
Startdatum | 1 oktober 2025 |
Einddatum | 30 september 2027 |
Regeling | RAAK-mkb |
Thema's |
|
Een groot deel van het midden- en klein bedrijf (mkb) is momenteel voor de bedrijfsvoering afhankelijk van een bestelwagen. Dit gaat om meer dan driekwart van de één miljoen bedrijfsbestelwagens in Nederland. Enerzijds staat de bedrijfsvoering van deze ondernemingen onder druk door de energietransitie, de invoering van zero emissie zones in steden en verminderde bereikbaarheid. In het kader van de leefbaarheid in steden zijn dit relevante maatregelen die gemeenten invoeren, maar het zet ondernemers onder druk en beïnvloedt het verdienvermogen en de diensten van mkb. Tegelijkertijd is het mkb eveneens essentieel voor goed functionerende steden. Anderzijds zijn kleine bedrijven vaak niet bekend met de aankomende duurzaamheidsmaatregelen en weten niet wat alternatieven zijn. Sinds de Coronapandemie en geopolitieke spanningen hebben zij bovendien te maken met oplopende (energie)kosten en personeelstekorten. Deze uitdagingen beslaan veel sectoren, waaronder bouw, installatietechniek, horeca en detailhandel.
De doelstelling van TOMTET is, om in het licht van deze uitdagingen, (kleine) bedrijven die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van een bestelwagen te ondersteunen om hun diensten te kunnen blijven uitvoeren, op een toekomstbestendige en duurzame manier. In het bijzonder wordt er samen met bedrijven en overige stakeholders onderzocht en getoetst hoe mobiliteitsbehoeften en processen toekomstbestendig geïnnoveerd kunnen worden. Hiervoor worden allereerst de uitdagingen, waarden en de (mobiliteits)behoeften van het mkb (met een bestelwagen) in kaart gebracht. De focus ligt hierbij op het transport als essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Bedrijven worden gesegmenteerd op basis van hun bedrijfskenmerken en verandervermogen, waardoor er (door sectoren heen) op maat gemaakte toekomstbestendige en duurzame bedrijfsmodellen ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden. De opschaling van haalbare oplossingen wordt ook geadresseerd en aanbevelingen hiervoor worden breed gedissemineerd. Dit alles wordt op een participatieve manier samen met bedrijven uit diverse sectoren, overheden en brancheorganisaties gedaan.
Contactinformatie
HAN University of Applied Sciences
Consortiumpartners
bij aanvang project- Automotive Center of Expertise (ACE)
- Bouwend Nederland, de vereniging van bedrijven in de sectoren bouw en infrastructuur
- Commotion Square B.V.
- Fulpra Motors B.V.
- Gemeente Arnhem
- Groene Rijders Arnhem B.V.
- Hanzehogeschool Groningen
- Kuijpers Service B.V.
- Meijer & Floor v.o.f.
- NEW ENVIRONMENTS
- Old EVolve
- Stichting Platform Binnenstad Arnhem
- Trens Solar Trains B.V.
- UTS Verkroost Nijmegen B.V.
Netwerkleden
bij aanvang project- Groene Metropoolregio Arnhem - Nijmegen
- Hogeschool van Amsterdam
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- Techniek Nederland
- TNO Delft