Uit de kinderschoenen: De kinderwerker als verbindende schakel tussen school, wijk en het gezin.

DossierRAAK.PUB16.010
StatusInitieel
Startdatum1 februari 2026
Einddatum31 januari 2028
RegelingRAAK-publiek
Thema's
  • Gezondheid en Welzijn
  • Veerkrachtige samenleving: in wijk, stad en regio
  • Life Sciences & Health
  • Sociale Studies
  • Onderwijs

Kinderwerkers spelen een belangrijke rol in de brede ontwikkeling van kinderen, met name in het versterken van de pedagogische basis: het netwerk van gezin, school, buurt en betekenisvolle relaties waarin kinderen opgroeien. Zij begeleiden kinderen van 4 tot 12 jaar op laagdrempelige ontmoetingsplekken binnen en buiten school, met extra aandacht voor kinderen in kwetsbare situaties.
Wat kinderwerkers uniek maakt, is hun vermogen om vanuit nabijheid en vertrouwen domeinen te verbinden. Ze werken in de leefwereld van kinderen en bouwen bruggen tussen gezin, school, zorg en welzijn. Zo vervullen zij een preventieve, normaliserende en signalerende rol. Door hun aanwezigheid kunnen ze vroegtijdig problemen herkennen en bijdragen aan een veilig opgroeiklimaat en betere ontwikkelkansen voor kinderen.
In een land waarin de ongelijkheid en druk op de jeugdzorg toeneemt is hun verbindende positie urgenter dan ooit. De oplossing ligt niet in méér zorg, maar in het versterken van de pedagogische basis. Kinderwerkers in de buurt kunnen daarin een sleutelrol spelen, mits hun positie en professionaliteit steviger worden verankerd. Op dit moment ontbreekt echter voor deze sociaal werk professionals een duidelijke body of knowledge and skills (BoKS): een combinatie van praktijkkennis, methodische onderbouwing en het vermogen tot domeinverbindend samenwerken.
Deze RAAK Publiek richt zich op het ontwikkelen van zo’n BoKS, om de rol en professionele identiteit van kinderwerkers te versterken. Het praktijkgerichte onderzoek volgt het Double Diamond-model:
• WP1 – Discover: inzicht in ervaringen, praktijken en impact.
• WP2 – Define: analyse van wat hen effectief maakt als ‘boundary crosser’.
• WP3 – Develop: vertaling naar een toepasbare BoKS en tool in twee werkplaatsen.
• WP4 – Deliver: testen, evalueren en verbeteren in de praktijk.
Het project versterkt de positie van kinderwerkers en draagt bij aan een inclusieve, kansrijke samenleving voor álle kinderen.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project

Netwerkleden

bij aanvang project