VERBIND: Verantwoorde Belevingsgeoriënteerde Interactie op basis van Data-analyse

DossierKIEM.HTS01.034
StatusAfgerond
Subsidie€ 20.000
Startdatum1 maart 2018
Einddatum11 november 2019
RegelingKIEM 2016-2017 Topsectoren
Thema's
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)

“De fabriek van de toekomst bevindt zich in een gepersonaliseerde, klantcentrische wereld”, aldus de Roadmap Smart Industry van de de Top Sector High Tech Systems & Materials1. Om als Nederlands bedrijfsleven ten volle de mogelijkheden te benutten die ICT biedt, is het noodzakelijk de verbinding te leggen naar wat klanten voelen, denken en willen. Op het moment dat het relevant is, niet alleen vooraf of achteraf.
In 2016 heeft een aantal organisaties, bedrijven en onderzoeksinstellingen zich verenigd in een consortium dat als doel heeft om de interactie met klanten te verbeteren door tijdig en adequaat in te spelen op de behoefte van de klant. Realtime inzicht in hoe individuen hun interactie met organisaties beleven maakt het mogelijk betekenisvolle diensten te ontwerpen die in toon, inhoud en presentatie passen bij de actuele behoefte van de klant in kwestie. Dit inzicht kan steeds beter verkregen worden uit digitale data die ontstaan tijdens de interactie. Te denken valt hierbij aan de uitwisseling van emails, het bezoeken van websites of het gebruiken van mobile apps. De toename van data en nieuwe technologieën biedt mogelijkheden om zowel de kwaliteit van product en dienstverlening te verhogen als het belang van de klant te waarborgen. Hierbij is maatschappelijk verantwoorde omgang met data voor alle betrokkenen essentieel. Dit betekent niet alleen respect voor privacy maar ook transparantie en begrijpelijke presentatie van gegevens, bijvoorbeeld door visualisatie.
Methoden en technieken om op een verantwoorde manier meer inzicht te krijgen in hoe personen de interactie met organisaties beleven en welke factoren daarbij bepalend zijn, bieden de industrie kansen om hun doelgroepen veel meer te betrekken en laten participeren, zowel voor, tijdens als na de levering van producten en diensten. Voor het verkrijgen van een betrouwbaar en volledig beeld vanuit het perspectief van de klant zijn verschillende analysetechnieken, zoals text mining, process mining en sentiment mining voorhanden. Elk van deze technieken geeft echter slechts een deel van het hele verhaal en het ontbreekt aan methoden en tools om ze te integreren. Daardoor blijft ook kennis gefragmenteerd en is snel en effectief interveniëren lastig. Alleen door analysetechnieken te combineren is het mogelijk een compleet beeld te krijgen.
In het project Verantwoorde Belevingsgeoriënteerde Interactie op basis van Data-analyse, kortweg VERBIND, wordt een framework ontwikkeld dat de integratie van verschillende data-analysetechnieken,
vanuit een maatschappelijk verantwoorde houding, mogelijk maakt. Uniek aan het project is het multidisciplinaire karakter met deelname van uiteenlopende markt- en onderzoekspartijen.

Contactinformatie

Consortiumpartners

bij aanvang project
  • AEGON Nederland N.V.
  • Data Kitchen B.V.
  • Dienst Uitvoering Onderwijs
  • Eindhoven University of Technology (TU/E)
  • O&i management consultants B.V.
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • Saxion
  • Vrije Universiteit Amsterdam (VU)