Verkleinen van de werkdruk van wet- en regelgeving voor Koopvaardijschepen

Dossier2015-02-01M
StatusAfgerond
Startdatum1 januari 2016
Einddatum9 november 2020
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Logistiek en Transport
  • Logistiek

Dit RAAK-mkb project wordt uitgevoerd onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken dat verbonden is aan de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL).
Aanleiding van dit RAAK-mkb project is een in 2013-2014 uitgevoerde studie naar de relatie tussen maritieme wet- en regelgeving en de werkdruk aan boord van schepen. De steeds groter wordende hoeveelheid wet- en regelgeving heeft een grote impact op de werkdruk aan boord van schepen, en met name bij mkb-reders , komt deze werkdruk direct terecht bij de kapitein/eigenaar. De steeds toenemende hoeveelheid administratief werk, ten gevolge van diverse, en steeds toenemende, wet en regelgeving, wordt als een grote belasting in het dagelijks werk ervaren. Nederlandse kapiteins geven zelfs aan te overwegen het beroep te verlaten vanwege de alsmaar toenemende administratieve lasten.
Vanuit de NHL en het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken zijn diverse samenwerkingsverbanden met het Maritieme mkb aanwezig. Vanuit onder meer de samenwerking via het RAAK-mkb project ?Integrale energiebesparing zeescheepvaart? dat recent (januari 2014) is afgesloten en het recent gestarte RAAK-mkb project "Port state control" onderzoek: Naar minder aanhoudingen Nederlandse schepen" (projectnummer: 2014-01-28M) zijn diverse signalen ontvangen betreffende de hoeveelheid wet- en regelgeving, de hiermee samenhangende inspecties en controles en de hoeveelheid administratieve .
Onder leiding van maritiem juridisch expert mevr. W. van der Velde LL.M Ph.D, werkzaam bij de NHL, wordt dit RAAK project uitgevoerd aan de hand van de volgende centrale onderzoeksvraag:
Met welke innovatieve organisatorische en technische oplossingen kunnen wij de administratieve belasting ten gevolge van wet- en regelgeving voor Nederlandse zeevarenden binnen met name het Maritieme mkb verminderen?
De NHL, HvA, HZ en Stenden tezamen met een breed consortium van betrokken partijen, beogen door het uitvoeren van twee jaar praktijkgericht onderzoek met en bij mkb-ondernemers concrete oplossingen voor de sector te kunnen ontwikkelen. Uniek is hierbij de multidisciplinaire benadering vanuit het HBO. Studenten van verschillende HBO studierichtingen zoals o.a.; bedrijfskunde, rechten, maritiem officier en communicatie worden uitgenodigd onderzoek uit te voeren in het Maritieme werkveld waardoor ook kennis vanuit andere opleidingen wordt gedeeld en bijbehorende expertise beschikbaar wordt voor het Maritieme mkb in Nederland.

Eindrapportage

Dit RAAK-mkb project is uitgevoerd onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken en vervolgens het lectoraat Maritime Law verbonden aan de NHL Stenden Hogeschool.
Aanleiding is een in 2013-2014 uitgevoerde studie naar de relatie tussen maritieme wet,- en regelgeving en de werkdruk aan boord van schepen. De steeds groter wordende hoeveelheid wet,- en regelgeving heeft een grote impact op de werkdruk aan boord, en met name bij mkb-reders, komt deze werkdruk direct terecht bij de kapitein/eigenaar.
De steeds toenemende hoeveelheid administratief werk wordt als een grote belasting in het dagelijks werk ervaren.
Naar aanleiding van bovenstaande situatie is praktijkgericht onderzoek uitgevoerd vanuit de volgende onderzoeksvraag:
Met welke innovatieve organisatorische en technische oplossingen kunnen wij de administratieve belasting ten gevolge van wet- en regelgeving voor Nederlandse zeevarenden binnen met name het Maritieme mkb verminderen?
De uitvoer van het project heeft diverse deeloplossingen en mogelijkheden opgeleverd om tot lagere administratieve lastdruk ten gevolge van wet- en regelgeving voor zeevarenden te komen.
Compliance aan wet en regelgeving is essentieel en geconstateerd is dat er steeds meer tools beschikbaar en/of in ontwikkeling zijn die specifieke deelproblemen in de sector kunnen oplossen en/of de benodigde werkzaamheden en vastlegging hiervan vereenvoudigen. Hierdoor blijft de belasting aanwezig maar wordt deze als acceptabel ervaren. Daarnaast blijkt nieuwe regelgeving doorgaans wel pragmatisch geïmplementeerd te worden zodat ook vanuit deze kant de lastendruk beperkt blijkt. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het accepteren van digitale certificaten.
NHL Stenden heeft haar kennispositie ten aanzien van het beheersen van lastendruk voor MKB-reders ten gevolge van wet- en regelgeving door de uitvoer van dit project vergroot. Deze nieuwe kennis wordt benut in met name de reguliere en masteropleidingen zoals deze vanuit de maritieme opleidingen beschikbaar zijn.