Waarderen van Inkoop door MKB
Dossier | 2014-01-13M |
---|---|
Status | Afgerond |
Startdatum | 1 september 2014 |
Einddatum | 30 september 2016 |
Regeling | RAAK-mkb |
Thema's |
|
Eindrapportage
overzicht
Het praktijkgerichte onderzoek ‘Waarderen van Inkoop door MKB’ , hierna ‘’W!M’’, heeft nieuwe inzichten verschaft in het functioneren van MKB’s en heeft voor de praktijk 3 geteste management instrumenten en 7 ideeën voor management instrumenten opgeleverd. De inzichten en instrumenten zijn ontwikkeld door middel van een originele segmentering van de populatie midden en klein bedrijven in Nederland. De segmentatie is uitgevoerd langs de lijn van de te leveren klantwaarde in plaats van de sectorale benadering. Daarnaast is een mix van onderzoeksmethoden toegepast in het onderzoek, zowel case studies, delphi-studie, surveys als ontwerpsessies. MKB ondernemers hebben in verschillende rollen bijgedragen aan het onderzoek. Bij de onderzoeksactiviteiten zijn studenten, docent onderzoekers en 12 Midden en klein bedrijven, betrokken geweest. Op deze wijze is de doelstelling van dit toepassingsgericht onderzoek gerealiseerd: het ontwikkelen en testen van evidence based inkoopinstrumentarium passend bij de inkooppraktijk van het MKB.
inzichten
Voor grotere bedrijven geldt dat inkoop een zelfstandige positie (afdeling, specialisten inkoop) heeft. De nieuwe inzichten in het functioneren van MKB zijn (1) de direct toegevoegde waarde van de inkoopfunctie (aan de leverancierszijde) aan de verkoop (de klantwaarde) is het bereiken van de klantwaarde (de doorlopende waarde lijn) (2) het onderscheiden van regelmatigheden in de doorlopende inkoop-verkoop lijn te weten vier bedrijfsactiviteiten patronen (3) de identificatie van behoeften aan ondersteuning bij de uitvoering van de bedrijfsactiviteiten (4) het onderscheiden van drie organisatieprincipes die ten grondslag liggen aan het functioneren van MKB.
Om aan de behoefte aan ondersteuning bij de uitvoering van de MK-bedrijfsactiviteiten tegemoet te komen zijn 10 ideeën voor management instrumenten ontwikkeld. Van deze 10 zijn drie management instrumenten verder ontwikkeld, ontworpen en getest. Deze evidence-based instrumenten zijn de (1) FIT (vanuit klantwaarde selecteren van leverancier), (2) LOOP (omgaan met aanvullende klantvragen), en de (3) volledigheidschecker (overzicht van klantvraag tot en met levering). Deze drie instrumenten hebben gemeenschappelijk dat zij zijn ontworpen vanuit de drie organisatieprincipes. De gedachte is dat MKB management instrumenten passend dienen te zijn bij de wijze waarop MKB functioneert. De drie organisatieprincipes zijn: (1) activiteiten dragen direct bij aan de waarde lijn tussen inkoop en verkoop, (2 ) vanuit verschillende bedrijfsfuncties wordt informatie uitgewisseld om activiteiten op elkaar af te stemmen (3) informatie-uitwisseling vindt plaats via korte lijnen. Het integreren van de drie organisatieprincipes in management instrumenten maakt deze instrumenten passend voor MKB. Het tegemoetkomen aan de specifieke behoefte aan ondersteuning in een bepaald bedrijfsactiviteitenpatroon wordt gerealiseerd door het kiezen van de relevante functies en de uitwisseling van relevante informatie tussen deze functies. Het instrument ondersteund daarbij.
Contactinformatie
Frans Genee, contactpersoon
Telefoon: 088-4697268
Consortiumpartners
bij aanvang project- A.C.P. International B.V.
- BMA Ergonomics B.V.
- Broshuis B.V.
- DEMCON life sciences & health Enschede B.V.
- Edel Tapijt
- Feenstra N.V.
- Flevo ICT B.V.
- Hanzehogeschool Groningen
- Horequip B.V.
- Nevi B.V.
- Opra Turbines B.V.
- Schaap Holland B.V.
- ZiuZ B.V.