Werkplaats op Weg Hoe kan in een disruptieve tijd onderhoud en reparatie van auto’s toekomstbestendig worden georganiseerd?

DossierRAAK.MKB06.016
StatusAfgerond
Startdatum1 september 2017
Einddatum10 maart 2022
RegelingRAAK-mkb
Thema's
  • Bètatechniek
  • Waardecreatie door verantwoorde toegang tot en gebruik van big data
  • Smart industry
  • Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving
  • High Tech Systemen en Materialen (HTSM)
  • Ondernemen: verantwoord en vernieuwend
  • Duurzaam transport en intelligente logistiek
  • Sleuteltechnologieën en duurzame materialen

Garages voor service en onderhoud van voertuigen zullen tussen nu en 5-10 jaar ingrijpend zijn veranderd. Drie veranderingen zullen zorgen dat de garage van nu over een paar jaar niet meer bestaat:
• Veranderingen in voertuigtechnologie. Bijvoorbeeld: informatie technologie voor besturing, monitoring, communicatietechnologie en elektrische aandrijving;
• Veranderingen in procestechnologie. Bijvoorbeeld Smart Industry (big data, augmented reality, Internet of Things);
• Veranderingen in klantgedrag. Verschuiving van voertuigbezit naar -gebruik (groei van professioneel eigenaarschap), flexibelere service.
Voor de voertuigonderhoudsbranche (leden INNOVAM en BOVAG) is niet duidelijk hoe de verandering naar de toekomstige werkplaats zal zijn. Er zijn genoeg rapporten, studies en trendwatchers die aangeven wat de verwachting van de verandering is. Maar nergens wordt aangegeven hoe de garagehouder praktisch haar of zijn garage levensvatbaar kan houden.
Het onderzoek naar de werkplaats van de toekomst vult deze leemte. Als resultaat wordt aangegeven hoe de individuele garagehouder een levensvatbare transitie kan maken op in technologie en processen. Antwoord wordt gegeven op de vragen:
• Hoe ziet de fysieke werkplaats eruit (technologieën, processen, locaties)?
• Wie werkt in de werkplaats van de toekomst (kennis en competenties van medewerkers)?
Uit de veranderingen in voertuigtechnologie, procestechnologie en klantgedrag gaan we in dit onderzoek scenario’s ontwikkelen, die een levensvatbare en duurzame bedrijfsformule voor garagehouders opleveren.
Een scenario is een set van hypotheses op basis van de inbreng van de garagehouders, theoretisch onderzoek. Deze hypotheses worden door onderzoekers en studenten van de HAN en Aventus, samen met garagehouders, getest in de praktijk door pilot testen, proofs of concept voor producten, processen en bedrijfsformules. Om tot deze bedrijfsformules op lange termijn te komen wordt per scenario een roadmap ontwikkeld, waarin stappen worden voorgesteld die per stap ook levensvatbaar zijn.

Eindrapportage

In september 2017 zijn de lectoraten LEAN & Worldclass Performance
en Automotive Research van de HAN University of Applied Science,
met een consortium van (mkb) branchepartners, gestart met het
onderzoeksproject ‘Werkplaats op Weg’. Het project is de zoektocht
naar het antwoord op de vraag naar de beste manier om reparatie en
onderhoud van personenauto’s in de toekomst effectief en efficiënt te
organiseren.
Aan de hand van o.a. werksessies, deskresearch, focusgroepen,
praktijkproeven, interviews, casestudies en studentprojecten zijn:
- de bestaande branchesituatie in kaart gebracht,
- drivers voor veranderingen voor de branche tot 2030
vastgesteld,
- met gebruik van Formatieve Scenario Analyse (FSA) als leidraad
een zestal bedrijfstypes bepaald,
- een tool gebouwd waarmee ondernemers in de autobranche een
indicatie krijgen van de beste strategische bedrijfskeuze voor de
toekomst,
- tussentijdse resultaten gevalideerd bij consortiumpartners.
CASE
Uit het onderzoek komt naar voren dat de branche in de komende tien
jaar sterk beïnvloed gaat worden door vier ontwikkelingen. Deze zijn
samen te vatten in de term CASE (Connectiviteit, Autonoom rijden,
Samen rijden, Elektrificatie). Kenmerk van deze ontwikkelingen is dat ze
veelal buiten de autobranche zijn ontstaan. Ook hebben de
ontwikkelingen een sterke disruptieve werking op bestaande
voertuigtechnologie, procestechnologie en/of klantgedrag.
Het aantal werkplaatsen voor reparatie en onderhoud zal naar
verwachting teruglopen van ruim 5700 werkplaatsen in 2020 naar
ongeveer 3650 werkplaatsen in 2030.
Het onderzoeksresultaat zijn zes bedrijfsprofielen, verwerkt in een
keuzetool, waarmee een ondernemer keuzes kan maken voor de
toekomst van de werkplaats. De vier C.A.S.E ontwikkelingen komen
zowel separaat als gecombineerd voor. Hierdoor kunnen ze elkaar nog
verder versterken. De juiste inschatting van de mate waarin een
(potentiële) werkplaats met de vier ontwikkelingen te maken krijgen, is in
het project omgezet naar een keuzetool. Deze publiek toegankelijke
rapportage is via de website www.werkplaatsopweg.nl beschikbaar